Idrottsvetenskap GR (C), Promotion av fysisk aktivitet och hälsa, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Idrottsvetenskap GR (C), Promotion av fysisk aktivitet och hälsa, 7,5 hp
Sport Science BA (C), Promotion of Physical Activity and Health, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: IV081G
- Ämne huvudområde: Idrottsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Idrottsliga området 100%
- Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
- Fastställd: 2024-03-14
- Giltig fr.o.m: 2024-09-02
Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna en djupgående förståelse och kunskap om principer och metoder för att främja fysisk aktivitet och hälsa. Den betonar vikten av en evidensbaserad approach och inkluderar etiska aspekter inom hälsofrämjande arbete. Kursen syftar även till att utveckla studenternas förmåga att kritiskt analysera och tillämpa teorier och metoder i praktiska och samhällsrelaterade kontexter.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
- Definiera och förstå nyckelbegrepp och teorier relaterade till främjande av fysisk aktivitet och hälsa
- Beskriva och redogöra för etiska aspekter inom hälsofrämjande arbete
Färdigheter och förmågor:
- Praktiskt tillämpa kunskaper för att utveckla och implementera hälsofrämjande interventioner
- Utvärdera effektiviteten och hållbarheten i olika hälsofrämjande strategier
- Använda kunskaper för att analysera och skriva vetenskapliga texter inom området
- Aktivt delta i akademiska diskussioner, presentationer och ge konstruktiv feedback till andra
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Värdera teorier och modeller inom främjande av fysisk aktivitet och hälsa
- Reflektera över forskningsetiska aspekter inom det aktuella området
Innehåll
Moment 1 (5 hp)
- Fokuserar på den praktiska tillämpningen av teoretiska kunskaper. Innehåller ett självständigt projekt som kombinerar beteendeinterventioner med vetenskaplig kommunikation, där studenterna presenterar sina resultat muntligt och skriftligt.
Moment 2 (1,5 hp)
- Seminarier som ger insikter i aktuell forskning och teorier inom främjande av fysisk aktivitet och hälsa. Dessa seminarier syftar till att fördjupa studenternas förståelse och kritiska tänkande kring ämnet.
Moment 3 (1 hp)
- Innehåller en öppen föreläsning där studenterna får möjlighet att presentera och diskutera främjande av fysisk aktivitet och hälsa, vilket bidrar till deras kommunikativa färdigheter och offentliga framträdanden.
Behörighet
Minst 60 hp i idrottsvetenskap på grundnivå varav 15 hp Idrottsfysiologi och grundläggande träningslära, 7,5 hp fysisk aktivitet och hälsa samt 7,5 hp Mätmetodik för utvärdering av fysisk aktivitet och hälsa, eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier samt inkluderar individuellt arbete och samverkan i grupp.
Examination
1101: Moment 1 Individuellt skriftligt arbete, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift.
2101: Moment 2 Seminarier, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Muntlig redovisning.
3101: Moment 3 Öppen föreläsning, 1 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Muntlig examination.
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
En student som utan godkänt resultat har genomgått två examinationer för en kurs eller del av en kurs har enligt 6 kap. 22 § HF rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det.
Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Vid moment som kräver fysisk närvaro erbjuds examination en gång inom loppet av ett (1) år.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Åsa Bringsén, Petra Nilsson Lindström
Titel: Hälsopromotion i teori och praktik: olika arenor och målgrupper
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber
Kommentar: Delmoment 1-3. Del 1, s. 11–58 är obligatoriska. Del 2, s. 59–258 utgör referenslitteratur.
Författare/red: FYSS 2021 och FYSS 2017
Titel: Yrkesföreningar för fysisk aktivitet
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Elanders
Kommentar: Delmoment 1-3. De delar som är obligatorisk litteratur tillgängliggörs gratis.
Författare/red: Harold Kohl III, Tinker Murray, Deborah Salvo
Titel: Foundations of Physical Activity and Public Health
Upplaga: 2nd Edition
Förlag: Human Kinetics
Kommentar: Delmoment 1-3. Del 3, s. 189–279 är obligatoriska.
Referenslitteratur
Författare/red: Backman, J.
Titel: Rapporter och uppsatser
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Delmoment 1
Författare/red: Price, M., Price, M.
Titel: Lab reports and projects in sport and exercise science: a guide for students
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Pearson
Kommentar: Delmoment 1
Vetenskapliga artiklar tillkommer.