Idrottsvetenskap AV, Självständigt arbete, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Idrottsvetenskap AV, Självständigt arbete, 15 hp
Sports Science MA, Independent Project, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: IV029A
- Ämne huvudområde: Idrottsvetenskap
- Nivå: Avancerad nivå
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: A1E - Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
- Utbildningsområde: Idrottsliga området 100%
- Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
- Fastställd: 2024-09-16
- Giltig fr.o.m: 2025-01-20
Syfte
Syftet med kursen är att applicera principer från idrottsvetenskaplig och/eller idrottsmedicinsk forskning i praktiken, genom ett tillämpat forsknings- och/eller utvecklingsprojekt (FoU projekt) inom en valfri idrottsmiljö.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Identifiera ett problem eller möjlighet för kunskapsskapande inom ämnet idrottsvetenskap eller idrottsmedicin.
- Utveckla personliga relationer inom en tillämpad idrottsmiljö för att möjliggöra ett framgångsrikt genomförande av ett FoU-projekt
- Formulera ett realistiskt syfte för projektet och beskriva förväntade resultat med hjälp av input från en mentor från idrotten och en akademisk handledare.
- Använda vetenskapliga principer för att välja och motivera lämpliga metoder för att uppnå projektmål.
- Beakta de etiska konsekvenserna av arbetet i relation till forskningsetikens principer och lagar samt datasäkerhet.
- Välja och tillämpa lämpliga metoder för dataanalys och visualisering för att projektresultaten ska kunna användas i praktiken.
- Tolka resultat och dra lämpliga slutsatser för målgruppen.
- Presentera och kritiskt utvärdera sitt eget och andras arbeten ur vetenskapliga och tillämpade perspektiv.
Innehåll
Planera, kommunicera, utveckla, genomföra, presentera och utvärdera ett självständigt arbete inom idrottsvetenskap/idrottsmedicin i en tillämpad idrottsmiljö med hjälp av principer från empirisk forskning.
Behörighet
En kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng, inklusive ett examensarbete på minst 15 högskolepoäng, i idrottsvetenskap, idrottsmedicin eller fysioterapi.
ELLER
En kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng, inklusive ett examensarbete eller motsvarande på minst 15 högskolepoäng, och totalt minst 60 högskolepoäng i ett eller flera av följande ämnen: klinisk epidemiologi, träningsfysiologi, testmetoder inom idrottsvetenskap, kinesiologi, biomekanik, coaching och ledarskap, idrottsnäring, idrottsmedicin, träningslära.
OCH
Engelska kurs 6.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Olika undervisningsmetoder kommer att användas för att stödja studenten, till exempel seminarier, diskussioner och mentorskap/handledning. Kursen kommer att ges online och helt på engelska, även om studenten kan genomföra det praktiska arbetet på ett annat språk och i ett annat land efter godkännande av kursledaren. Obligatoriska seminarier, presentationer och självständigt projektarbete ingår som en del av examinationen.
Examination
1101: Moment 1: Projektplanering
Betygsskala: Tvågradig skala
Projektplanering - säkra en värdorganisation (till exempel en idrottsorganisation), en mentor på plats (anknuten till värdorganisationen) och en akademisk handledare (från Mittuniversitetet); utveckla ett syfte för projektet och välja lämpliga metoder för att besvara syftet; delta i ett seminarium för projektplanering (inklusive opposition mot en kurskamrat); utveckla projektplanen utifrån feedback från mentorn, handledaren, lärarna och kurskamrater; slutföra projektplanen.
2101: Moment 2: Projektgenomförande och presentation, 15 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Moment 2: Projektgenomförande och presentation av självständigt arbete - genomföra och dokumentera projektet; nå angivna milstolpar längs vägen; skapa en sammanfattande infografik; presentera projektet för värdorganisationen, mentorn och den akademiska handledaren; delta i ett presentationsseminarium (inklusive opposition mot en kurskamrat); slutföra den skriftliga rapporten och infografiken.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Referenslitteratur
Författare/red: Brukner & Kahn
Titel: Clinical Sports Medicine
Upplaga: Vol 1& 2, 5th Edition
Förlag: McGraw-Hill
Författare/red: David Joyce & Daniel Lewindon (Ed.)
Titel: High Performance Training for Sports
Upplaga: Second edition (2021)
Förlag: Human Kinetics
Webbadress: https://www.human-kinetics.co.uk/9781492592907/high-performance-training-for-sports/
Författare/red: Ingham, S.
Titel: How to Support a Champion: The art of applying science to the elite athlete
Upplaga: 1:a upplagan
Förlag: Simply Said
Webbadress: https://supportingchampions.co.uk/wp-content/uploads/2020/12/How-to-Support-a-Champion-chapter-one-KPS.pdf
Vetenskapliga artiklar kommer att användas under kursen.