Industridesign GR (A), Kreativitet, semiotik och färglära, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Industridesign GR (A), Kreativitet, semiotik och färglära, 7,5 hp
Industrial Design BA (A), Creativity, Semiotics and Colour Theory, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: IU191G
- Ämne huvudområde: Industridesign
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Designområdet 100%
- Ansvarig institution: Naturvetenskap, design och hållbar utveckling
- Fastställd: 2024-11-08
- Giltig fr.o.m: 2025-01-20
Syfte
Den studerande ska förvärva grundläggande kunskaper för att kunna uppfatta, förstå, benämna och använda färg i ett industriellt och designrelaterat sammanhang. Kursen syftar även till att ge den studerande kunskap om processer och metoder som ger en ökad kreativ förmåga likväl hur man ska använda produktsemiotik som redskap i designprocessen.
Lärandemål
Mom 1, Kreativitet, 4,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för olika kreativa processer.
- förklara och analysera hur individuella, kollektiva, strukturella och kulturella förutsättningar påverkar kreativitet och problemlösning.
- tillämpa relevanta kreativa metoder i en designprocess.
Mom 2, Semiotik, 1,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- tolka produkter ur ett produktsemiotiskt perspektiv.
- genomföra en produktsemantisk analys.
- tillämpa produktsemiotikens övergripande teoretiska grunder i praktiskt designarbete.
Mom 3, Färglära, 1,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva grunderna för färg, färgsystematik och upplevelse av färg.
- förklara och tillämpa NCS-systemet.
- kommunicera färg och färgsättning.
Innehåll
Kursen innehåller:
- bakgrund och orientering kring kreativa processer.
- hur vetenskaplig metodik används för att lösa problem.
- individuella, kollektiva, strukturella och kulturella förutsättningar för kreativitet och problemlösning.
- praktisk utveckling av den egna kreativa förmågan.
- Introduktion i ämnesområdet produktsemiotik och historisk orientering.
- produktsemiotisk teori.
- produktsemantisk analys.
- NCS-systemet.
- färgers ömsesidiga påverkan av varandra.
- färgers påverkan av ytor och texturer.
- färgestetik och färgkombinationer.
Behörighet
Industridesign GR (A), Design i sammanhang och perspektiv, 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen ges som föreläsningar, workshops och seminarier. Utöver lärarledd tid bedrivs kursen i form av grupparbete och självstudier.
Kursen kan komma att ges på engelska.
Examination
I101: Inlämningsuppgifter och muntliga presentationer 1, 4,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Kreativitet
I200: Inlämningsuppgifter och muntliga presentationer 2, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Produktsemiotik
I301: Inlämningsuppgifter och muntliga presentationer 3, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Färglära
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Tvågradig skala
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Wikberg Nilsson Åsa, Ericsson Åsa, Törlind Peter
Titel: Design: Process och metod
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur AB
Författare/red: Bergström, Berit
Titel: Att välja färg
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur AB
Referenslitteratur
Författare/red: Amabile, Teresa M
Titel: Creativity in context
Upplaga: 1997
Förlag: Westview Press
Författare/red: Sisefsky, Jan
Titel: Om färg
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Skandinaviska färginstitutet, ICA Bokförlag
Författare/red: KG NIlsson
Titel: Färglära
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Carlssons bokförlag