Kvalitativ metod, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Kvalitativ metod, 7,5 hp
Qualitative methods 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: HVS008F
  • Forskarutbildningsämne: Övrigt ämne
  • Nivå: Forskarnivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2017-06-29
  • Senast ändrad: 2021-02-07
  • Giltig fr.o.m: 2021-01-28

Syfte

Kursen syftar till en fördjupad förståelse av kvalitativa metoder och deras vetenskapsteoretiska förutsättningar.

Lärandemål

Den forskarstuderande ska efter genomgången kurs inom områdena:

Kunskap och förståelse kunna;
- redovisa fördjupade kunskaper om de kvalitativa metodernas vetenskapsteoretiska förutsättningar,
-redogöra för hur en kvalitativ forskningsdesign planeras och utvecklas,
-förklara metod och tillvägagångssätt i analys,
-diskutera kvalitetsaspekter vid kvalitativa metoder.

Färdighet och förmåga kunna;
-identifiera inom det egna ämnesområdet när kvalitativ metod är en lämplig forskningsansats, samt argumentera för valet av metod,
-analysera insamlad data med kvalitativa metoder, samt kommunicera resultatet av analysen och dess trovärdighet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt kunna;
- visa förmåga att identifiera, formulera och tillämpa relevanta
frågeställningar och problemformuleringar inom kvalitativa metodiska sammanhang,
- kritiskt diskutera och värdera olika kvalitativa metoders likheter och
skillnader,
-reflektera över och värdera kvaliteten i studier som använt kvalitativ metod

Innehåll

Kursen innefattar:
-vetenskapsteoretiska perspektiv vid kvalitativ metod,
-val av forskningsdesign, forskningsmetod, vilket inkluderar urvalsförfarande, datainsamlingsmetod och dataanalys,
-översikt över olika kvalitativa metoder, samt tillvägagångssätt vid analys,
-kvalitetsaspekter vid kvalitativa metoder.

Behörighet

I första hand antas studerande som redan är antagen till utbildningen på forskarnivå.
I andra hand kan person som har annan ej tidsbegränsad anställning vid Mittuniversitetet (eller annat lärosäte enligt avtal) i mån av plats och i det fall omständigheterna i övrigt medger det, beredas tillfälle att delta i kursen om kravet på allmän och särskild behörighet är uppfyllt och att personen deltar i kursen inom ramen för sin anställning. Eventuell tillgodoräkning av kursen kan då endast göras efter en framtida antagning till utbildning på forskarnivå.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, gruppövningar och seminarier.

Examination

Examination sker genom aktivt deltagande i seminariediskussionerna, samt en muntlig och skriftlig slutexamination.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Brinkman S. & Kvale S.
  • Titel: Learning the craft of qualitative research interviewing
  • Upplaga: Latest edition
  • Förlag: SAGE Publications Inc.
  • Författare/red: Creswell J.W
  • Titel: Qualitative Inquiry & Research Design - Choosing Among Five Approaches.
  • Upplaga: Latest editition
  • Förlag: London: Sage Publications
  • Kommentar: 393 pages
  • Författare/red: Patton M.Q.
  • Titel: Qualitative Research & Evaluation Methods.
  • Upplaga: Latest edition
  • Förlag: London: Sage Publications
  • Kommentar: 594 pages

Referenslitteratur

  • Författare/red: Brinkman S.
  • Titel: Doing interviews.
  • Förlag: SAGE Publications Ltd.
  • Författare/red: Clandinin, D.J.
  • Titel: Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research.
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: San Francisco: Joseey-Bass.
  • Författare/red: Denzin, N.K. and Lincoln Y.S. (Ed:s).
  • Titel: The Sage Handbook of Qualitative Research
  • Upplaga: 5th ed.
  • Förlag: London: Sage publications
  • Kommentar: 766 pages
  • Författare/red: Faire, L. (Ed.).
  • Titel: Research Methods for History.
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Edinburgh: E.U. Press.
  • Författare/red: Fulbrook, M.
  • Titel: Historical Theory
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: London: Routledge.
  • Författare/red: Krippendorff, K.
  • Titel: Content analysis: an introduction to its methodology
  • Upplaga: 3rd Edition 2013
  • Förlag: Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications.
  • Författare/red: Merriam, S.B.
  • Titel: Qualitative Research: a guide to design and implementation
  • Upplaga: Latest edition
  • Förlag: San Francisco: Jossey-Bass
  • Författare/red: Miller T, Birch M, Mauthner M, & Jessop, J.
  • Titel: Ethics in qualitative research
  • Upplaga: 2nd Edition 2012
  • Förlag: London: Sage Publications.
  • Författare/red: Nylén, U.
  • Titel: Att presentera kvalitativa data: framställningsstrategier för empiriredovisning.
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Silverman, D.
  • Titel: Interpreting qualitative data
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: London: Sage Publications.
  • Författare/red: Tierny, W.G., & Lincoln, Y.S. (eds)
  • Titel: Representation and the text: reframing the narrative voice
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Albany: State University of New York press

Böcker och artiklar tillkommer för val av individuell fördjupning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15