Kvalitativ metod, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Kvalitativ metod, 7,5 hp
Qualitative methods 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: HVS008F
- Forskarutbildningsämne: Övrigt ämne
- Nivå: Forskarnivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Omvårdnad
- Fastställd: 2017-06-29
- Giltig fr.o.m: 2008-02-19
Syfte
Kursen syftar till en fördjupad förståelse av kvalitativa metoder och deras vetenskapsteoretiska förutsättningar.
Lärandemål
Den forskarstuderande ska efter genomgången kurs inom områdena:
Kunskap och förståelse kunna;
- redovisa fördjupade kunskaper om de kvalitativa metodernas vetenskapsteoretiska förutsättningar,
-redogöra för hur en kvalitativ forskningsdesign planeras och utvecklas,
-förklara metod och tillvägagångssätt i analys,
-diskutera kvalitetsaspekter vid kvalitativa metoder.
Färdighet och förmåga kunna;
-identifiera inom det egna ämnesområdet när kvalitativ metod är en lämplig forskningsansats, samt argumentera för valet av metod,
-analysera insamlad data med kvalitativa metoder, samt kommunicera resultatet av analysen och dess trovärdighet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt kunna;
- visa förmåga att identifiera, formulera och tillämpa relevanta
frågeställningar och problemformuleringar inom kvalitativa metodiska sammanhang,
- kritiskt diskutera och värdera olika kvalitativa metoders likheter och
skillnader,
-reflektera över och värdera kvaliteten i studier som använt kvalitativ metod
Innehåll
Kursen innefattar:
-vetenskapsteoretiska perspektiv vid kvalitativ metod,
-val av forskningsdesign, forskningsmetod, vilket inkluderar urvalsförfarande, datainsamlingsmetod och dataanalys,
-översikt över olika kvalitativa metoder, samt tillvägagångssätt vid analys,
-kvalitetsaspekter vid kvalitativa metoder.
Behörighet
I första hand antas studerande som redan är antagen till utbildningen på forskarnivå.
I andra hand kan person som har annan ej tidsbegränsad anställning vid Mittuniversitetet (eller annat lärosäte enligt avtal) i mån av plats och i det fall omständigheterna i övrigt medger det, beredas tillfälle att delta i kursen om kravet på allmän och särskild behörighet är uppfyllt och att personen deltar i kursen inom ramen för sin anställning. Eventuell tillgodoräkning av kursen kan då endast göras efter en framtida antagning till utbildning på forskarnivå.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, gruppövningar och seminarier.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande i seminariediskussionerna, samt en muntlig och skriftlig slutexamination.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Creswell J.W
- Titel: Qualitative Inquiry & Research Design - Choosing Among Five Approaches.
- Upplaga: 2007 2nd edition
- Förlag: London: Sage Publications
- Kommentar: 393 pages
- Författare/red: Patton M.Q.
- Titel: Qualitative Research & Evaluation Methods.
- Upplaga: 2002 3rd edition
- Förlag: London: Sage Publications
- Kommentar: 594 pages - a selection
Referenslitteratur
- Författare/red: Denzin, N.K. and Lincoln Y.S. (Ed:s).
- Titel: The Sage Handbook of Qualitative Research
- Upplaga: 4th ed.
- Förlag: London: Sage publications
- Kommentar: 766 pages