Historia GR (C), för ämneslärare i gymnasieskolan, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Historia GR (C), för ämneslärare i gymnasieskolan, 30 hp
History BA (C), for Upper Secondary School Teacher, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: HI073G
  • Ämne huvudområde: Historia
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G2E - Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
  • Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2025-06-24
  • Giltig fr.o.m: 2026-01-19

Syfte

Kursen vidareutvecklar och fördjupar kunskaper och färdigheter i historieämnets teoretiska, metodiska och didaktiska problemområden. Målet är att vidga den studerandes förmåga till självständig problemdiskussion, formulering av forskningsfrågor och kritisk bearbetning av historiskt källmaterial, samt att ge ökad tillit till förmågan att bedriva undervisning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Redovisa fördjupade kunskaper i för historieämnet relevant teoribildning.
  • Diskutera användbarheten i några olika teorier som används i historievetenskaplig forskning.
  • Läsa enkla handskrifter från olika tidsperioder.
  • Redovisa fördjupade kunskaper om kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, särskilt med historiedidaktisk anknytning, samt förståelse för deras tillämpningsområden.
  • Vetenskapligt analysera hur tolkningar av historiska sammanhang och processer påverkas av skilda teoretiska och metodiska utgångspunkter.
  • Uppvisa fördjupade färdigheter i att tillämpa historiedidaktiska perspektiv och metoder i planering och genomförande av undervisning.
  • Välja, värdera och praktiskt använda ett urval digitala hjälpmedel för forskning och undervisning.
  • Tillämpa ovanstående kunskaper och insikter i självständigt vetenskapligt arbete genom att planera, formulera och genomföra en egen historisk undersökning och skriva en uppsats (omfattande 15 hp) i enlighet med vedertagna vetenskapliga principer och ämnestraditioner, och avslutningsvis försvara den vid en uppsatsventilering.
  • Kritiskt granska andra uppsatser.

Innehåll

Moment 1. Historievetenskaplig teori och metod, 7,5 högskolepoäng (Theory and Method, 7,5 credits).
Momentet innebär en vidareutveckling av kunskaper och färdigheter i historievetenskaplig teori- och metodanvändning. I momentet ingår även övning i informationssökning, arkivkännedom och handskriftsläsning.

Moment 2. Fördjupning i historiedidaktisk teori och metod, 7,5 högskolepoäng (A Second Course in Didactics of History, 7,5 credits).
Momentet innehåller fördjupade studier av historiedidaktisk teori och metod med koppling till att undervisa i historia inom gymnasieskolan.

Moment 3. Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (Essay assignment, 15 credits).
I detta moment skall den studerande självständigt författa en vetenskapligt dokumenterad uppsats om ett historiskt problem samt opponera vid ett uppsatsseminarium och aktivt delta i seminarier och diskussioner kring andra seminariedeltagares arbeten. Det är inte tillåtet för två studerande att skriva uppsats tillsammans. Undantag kan förekomma om de studerande ska behandla ett mycket omfattande källmaterial. Det ska då tydligt framgå vilka partier respektive studerande svarat för.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs Historia GR (A), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp samt minst 22,5 hp, inklusive uppsats, från Historia GR (B), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, gruppövningar och seminarier.

Examination

1000: Historievetenskaplig teori och metod, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Momentet examineras genom fyra seminarier/gruppövningar med obligatorisk närvaro samt genom ett skriftligt PM.

2000: Fördjupning i historiedidaktisk teori och metod, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Momentet examineras genom fem seminarier/redovisningar med obligatorisk närvaro samt tillhörande skriftliga inlämningar.

3000: Självständigt arbete, 15 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Momentet examineras genom bedömning av uppsatsen och oppositionen samt aktivt deltagande vid andra ventileringar. Deltagande i förberedande seminarier/gruppövningar är också obligatoriskt.

Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier


Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Kursen kan inte ingå i samma examen som HI044G, Historia GR (C), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Berglund, Louise & Ney, Agneta
  • Titel: Historikerns hantverk: om historieskrivning, teori och metod
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 223 sidor
  • Författare/red: Fairburn, Miles
  • Titel: Social History: Problems, Strategies and Methods
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Palgrave MacMillan
  • Kommentar: 325 sidor
Moment 3
  • Författare/red: Nyberg, Kenneth & Parland von Essen, Jessica
  • Titel: Historia i en digital värld
  • Upplaga: Nätupplaga version 1 och 2
  • Webbadress: Tillhandahålls digitalt, ca 200 sidor

Moment 1: Övrig litteratur anvisas av undervisande lärare (ca 500 sidor). Moment 3: Övrig litteratur anvisas av undervisande lärare (ca 800 sidor).

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15