Historia GR (C), för ämneslärare i gymnasieskolan, 30 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Historia GR (C), för ämneslärare i gymnasieskolan, 30 hp
History BA (C), for Upper Secondary School Teacher, 30 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: HI073G
- Ämne huvudområde: Historia
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G2E - Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2024-02-21
- Giltig fr.o.m: 2024-09-02
Syfte
Kursen vidareutvecklar och fördjupar kunskaper och färdigheter i historieämnets teoretiska, metodiska och didaktiska problemområden. Målet är att vidga den studerandes förmåga till självständig problemdiskussion och kritisk bearbetning av historiskt källmaterial samt att ge ökad tillit till förmågan att bedriva undervisning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande:
- kunna redovisa fördjupade kunskaper i för historieämnet relevant teoribildning,
- redovisa fördjupade kunskaper om kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt förståelse för deras tillämpningsområden,
- kunna vetenskapligt analysera hur tolkningar av historiska sammanhang och processer påverkas av skilda teoretiska och metodiska utgångspunkter,
- uppvisa fördjupade färdigheter i att tillämpa historiedidaktiska perspektiv och metoder i planering av undervisning,
- kunna välja, värdera och praktiskt använda ett urval digitala hjälpmedel för forskning och undervisning,
- kunna tillämpa ovanstående kunskaper och insikter i självständigt vetenskapligt arbete.
Innehåll
Moment 1. Teori-och metodkurs, 7,5 högskolepoäng (Theory and Method, 7,5 credits).
Momentet innebär en fördjupning av kunskaper och färdigheter i historievetenskaplig teorianvändning och metod. I momentet ingår också en kurs i dokumentation och handskriftsläsning.
Moment 2. Uppsatskurs, historisk inriktning, 15 högskolepoäng (Essay assignment, 15 credits).
I detta moment skall den studerande författa en vetenskapligt dokumenterad uppsats om ett historiskt problem samt opponera vid ett uppsatsseminarium och aktivt delta i diskussioner kring andra seminariedeltagares arbeten. Det är inte tillåtet för två studerande att skriva uppsats tillsammans. Undantag kan förekomma om de studerande skall behandla ett mycket omfattande källmaterial. Det skall då tydligt framgå vilka partier respektive studerande svarat för.
Moment 3. Historiedidaktisk fördjupningskurs, 7,5 högskolepoäng (A Second Course in Didactics of History, 7,5 credits).
Momentet innebär fördjupade studier av historiedidaktiska perspektiv och problemställningar såsom historiebruk, historieförmedling och informationssökande i en digital värld.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs Historia GR (A), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp samt minst 22,5 hp, inklusive uppsats, från Historia GR (B), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, gruppövningar och seminarier.
Examination
2101: Teori- och metodkurs - Seminarium, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2102: Uppsatskurs - historisk inriktning, 15 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2103: Historiedidaktisk fördjupningskurs, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Moment 1. Teori- och metodkurs, 7,5 hp (Theory and Method, 7,5 credits)
Examinationen sker i seminarieform genom aktivt deltagande och obligatorisk närvaro.
Moment 2. Uppsatskurs - historisk inriktning, 15 hp (Essay assignment, 15 credits)
Momentet examineras genom bedömning av uppsatsen, oppositionen och seminarieövningar i övrigt. Uppsatsseminarierna äger vanligen rum i slutet av varje termin.
Moment 3. Historiedidaktisk fördjupningskurs, 7,5 hp (A Second Course in Didactics of History, 7,5 credits)
Momentet examineras genom paperskrivande och muntliga redovisningar i seminarieform.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Kursen kan inte ingå i samma examen som HI044G, Historia GR (C), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Berglund, Louise & Ney, Agneta
- Titel: Historikerns hantverk: om historieskrivning, teori och metod
- Upplaga: 2015
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 223 sidor
- Författare/red: Fairburn, Miles
- Titel: Social History: Problems, Strategies and Methods
- Upplaga: 1999
- Förlag: Palgrave MacMillan
- Kommentar: 325 sidor
Moment 3
- Författare/red: Nyberg, Kenneth & Parland von Essen, Jessica
- Titel: Historia i en digital värld
- Upplaga: Nätupplaga version 1 och 2
- Webbadress: Tillhandahålls digitalt, ca 200 sidor
Moment 1: Övrig litteratur anvisas av undervisande lärare (ca 500 sidor). Moment 3: Övrig litteratur anvisas av undervisande lärare (ca 800 sidor).
Kolla om litteraturen finns på biblioteket