Grafisk design GR (B), Grafiskt förpackningsprojekt, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Grafisk design GR (B), Grafiskt förpackningsprojekt, 7,5 hp
Graphic Design BA (B), Graphic Packaging Project, 7.5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: GD029G
- Ämne huvudområde: Grafisk design
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Design 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Design
- Fastställd: 2009-10-26
- Senast ändrad: 2021-11-30
- Giltig fr.o.m: 2022-01-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad förståelse för den grafiska designprocessen och kunna producera två- och tredimensionella designlösningar i enlighet med principerna för grafisk design. I kursen arbetar studenterna företrädesvis mot en extern uppdragsgivare.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten:
- visa fördjupad förståelse för principer för grafisk design
- visa förmåga att producera och presentera två- och tredimensionella designlösningar i enlighet med principerna för grafisk design.
- visa förmåga att göra bedömningar för att anpassa designlösningar i förhållande till samhälleliga aspekter gällande hållbarhet och målgrupp
Innehåll
Kursen belyser:
- fördjupade regler för läslighet, layout och typografi
- materialkunskap
- förpackningsdesign
- designprocessen
Behörighet
Grafisk design GR (B), Typografi och bokformgivning, 7,5 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, praktiska övningsuppgifter och genomgångar.
Studiebesök på andra orter än Sundsvall kan förekomma.
Kursen kan komma att ges på engelska.
Examination
D101: Designprojekt, visuellt och skriftligt med muntlig redovisning, 4 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
T100: Skriftlig tentamen, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
W100: Workshop, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Om inget annat anges ska allt skriftligt inlämnat material använda källhantering enligt APA.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Rosner Klimchuck, Marianne och Krasovec, Sandra
- Titel: Packaging Design
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Wiley
Referenslitteratur
- Titel: Förpackningsguiden, ECR (Efficient Consumer Response)
- Upplaga: Senaste upplagan
- Webbadress: http://www.ecr.se/publikationer/forpackningsguiden
- Kommentar: Beställ som häfte: http://www.ecr.se/publikationer/bestall-publikation
- Titel: Handbok för wellpappförpackingar
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Svenska Wellpapp Föreningen
- Webbadress: http://www.swif.se/bestallningsformular/
- Författare/red: Burtenshaw, Ken
- Titel: The Fundamentals of Creative Advertising
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Ava Publishing SA
- Författare/red: Hellmark, Christer
- Titel: Typografisk handbok
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Ordfront/Ordfront Galago
- Författare/red: Herbert M. Meyers
- Titel: Using Packaging to Build Effective Brands
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Palgrave Macmillan
- Författare/red: Johansson, Kaj m fl.
- Titel: Grafisk kokbok 3.0
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Arena AB
- Författare/red: Johansson, Leif m.fl.
- Titel: Projektledarpraktikan. Projektledning i reklam och media
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Mollerup, Per
- Titel: Marks of Excellence
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Phaidon press
- Författare/red: Nilssons KG
- Titel: Färglära
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Carlssons
Kompendier samt vetenskapliga artiklar.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket