Grafisk design GR (B), Grafiskt förpackningsprojekt, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Grafisk design GR (B), Grafiskt förpackningsprojekt, 7,5 hp
Graphic Design BA (B), Graphic Packaging Project, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GD029G
  • Ämne huvudområde: Grafisk design
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Design 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2009-10-26
  • Senast ändrad: 2016-10-06
  • Giltig fr.o.m: 2017-01-16

Syfte

I kursen Grafiskt förpackningsprojekt arbetar studenterna företrädesvis mot en extern uppdragsgivare. Kursen syftar till en fördjupning i praktiskt design- och kommunikationsarbete där en kommunikationsaktivitet genomförs från marknadsföringsidé till formgivning, layout och tryck.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten:
- ha arbetat med en kommunikationsaktivitet enligt krav från en uppdragsgivare
- i samverkan med andra kursdeltagare ha producerat ett större grafiskt designarbete
- självständigt kunna tillämpa regler för läslighet, layout och typografi
- självständigt kunna tillämpa bild och illustration i sitt grafiska designarbete
- kunna producera ett tryckfärdigt original, tillämpa färgstyrning och ha kunskap om materialval
- ha god insikt i en grafisk produktionskedja

Innehåll

Kursen belyser:
- fördjupade regler för läslighet, layout och typografi
- materialkunskap
- färgstyrning
- praktiskt arbete i designprocessen
- ordets betydelse i en kommunikationsaktivitet

Behörighet

Grafisk design GR (A): Typografi och form 7,5 hp, Digital bildhantering och illustration 7,5 hp, Magasinsformgivning 4 hp, Grafisk designhistoria I 3,5 hp samt Webbdesign 7,5 hp

Grafisk design GR (B): Illustration 7,5 hp, Kommunikativ förpackningsdesign 7,5 hp, Vetenskaplig metod 7,5 hp, Vetenskaplig uppsats 7,5 hp, Typografi och bokformgivning 7,5 hp

Medie- och kommunikationsvetenskap: 22,5 hp inkl. Organisation och kommunikation 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, praktiska övningsuppgifter och genomgångar.
Studiebesök på andra orter än Sundsvall kan förekomma.
Undervisning, övningar och studiebesök kan förläggas till helg- och kvällstid.
Kursen kan ges på engelska.

Examination

Betyget baseras på individuella inlämningsuppgifter samt skriftliga, muntliga och praktiska examinationer. Obligatorisk närvaro gäller vid vissa föreläsningar, handledningar och övningar samt vid samtliga seminarier och genomgångar. Frånvaro och sent inlämnade uppgifter kan påverka kursbetyget negativt.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Om inget annat anges ska allt skriftligt inlämnat material använda kända källhanteringssystem som Harvard (källor i löpande text) Oxford (noter) eller APA-Style (variant av Harvard).

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas in till rektor.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Förpackningsguiden, ECR (Efficient Consumer Response)
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Webbadress: http://www.ecr.se/publikationer/forpackningsguiden
  • Kommentar: Beställ som häfte: http://www.ecr.se/publikationer/bestall-publikation
  • Titel: Handbok för wellpappförpackingar
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Svenska Wellpapp Föreningen
  • Webbadress: http://www.swif.se/bestallningsformular/
  • Författare/red: Herbert M. Meyers
  • Titel: Using Packaging to Build Effective Brands
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Palgrave Macmillan
  • Författare/red: Johansson, Kaj m fl.
  • Titel: Grafisk kokbok 3.0
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Arena AB
  • Författare/red: Ulrika Torell, Roger Qvarsell och Jenny Lee
  • Titel: Burkar, påsar och paket
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Nordiska Museets Förlag

Referenslitteratur

  • Författare/red: Burtenshaw, Ken
  • Titel: The Fundamentals of Creative Advertising
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Ava Publishing SA
  • Författare/red: Hellmark, Christer
  • Titel: Typografisk handbok
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Ordfront/Ordfront Galago
  • Författare/red: Johansson, Leif m.fl.
  • Titel: Projektledarpraktikan. Projektledning i reklam och media
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Mollerup, Per
  • Titel: Marks of Excellence
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Phaidon press
  • Författare/red: Nilssons KG
  • Titel: Fäglära
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Carlssons
  • Författare/red: Sawyer, Robert
  • Titel: Kiss & Sell Writing for Advertising: Redesigned & Rekissed
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Ava Pub Sa

Kompendier samt vetenskapliga artiklar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15