Grafisk design GR (B), Grafiskt förpackningsprojekt, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Grafisk design GR (B), Grafiskt förpackningsprojekt, 7,5 hp
Graphic Design BA (B), Graphic Packaging Project, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GD029G
  • Ämne huvudområde: Grafisk design
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Design 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2009-10-26
  • Senast ändrad: 2013-11-22
  • Giltig fr.o.m: 2014-01-20

Syfte

I kursen Grafiskt förpackningsprojekt arbetar studenterna företrädesvis mot en extern uppdragsgivare. Kursen syftar till en fördjupning i praktiskt design- och kommunikationsarbete där en kommunikationsaktivitet genomförs från marknadsföringsidé till formgivning, layout och tryck.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten:
- ha arbetat med en kommunikationsaktivitet enligt krav från en uppdragsgivare
- i samverkan med andra kursdeltagare ha producerat ett större grafiskt designarbete
- självständigt kunna tillämpa regler för läslighet, layout och typografi
- självständigt kunna tillämpa bild och illustration i sitt grafiska designarbete
- kunna producera ett tryckfärdigt original, tillämpa färgstyrning och ha kunskap om materialval
- ha god insikt i en grafisk produktionskedja

Innehåll

Kursen belyser:
- fördjupade regler för läslighet, layout och typografi
- materialkunskap
- färgstyrning
- praktiskt arbete i designprocessen
- ordets betydelse i en kommunikationsaktivitet

Behörighet

Typografi och form GR (A) 7,5 hp, Digital bildhantering och illustration GR (A) 7,5 hp, Webbdesign GR (A) 7,5 hp, Grafisk designhistoria och magasinsformgivning GR (A) 7,5 hp. Arbetsplatsförlagt projekt GR (B) 9 hp och Kommunikativ förpacknings design GR (B) 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, praktiska övningsuppgifter och genomgångar.

Undervisningen kan ske på engelska.

Examination

Du kommer att arbeta i grupp med en grafisk uppgift. Individuella uppgifter kan ingå. Praktiska övningar i kreativt idéskapande. För godkänt på kursen krävs godkänt på gemensamma och enskilda grafiska uppgifter och där bedöms språkhantering, typografi och layout, arbetets idéhöjd, genomförande samt slutresultat. Grupputvärdering kan ingå. Obligatorisk närvaro gäller vid vissa föreläsningar, handledningar samt vid samtliga seminarier och genomgångar.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Undervisning kan förläggas till kvällar och helger.
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas in till rektor.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Förpackningsguiden, ECR (Efficient Consumer Response)
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Webbadress: http://www.ecr.se/publikationer/forpackningsguiden
  • Kommentar: Beställ som häfte: http://www.ecr.se/publikationer/bestall-publikation
  • Titel: Handbok för wellpappförpackingar
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Svenska Wellpapp Föreningen
  • Webbadress: http://www.swif.se/bestallningsformular/
  • Författare/red: Herbert M. Meyers
  • Titel: Using Packaging to Build Effective Brands
  • Upplaga: 200501
  • Förlag: Palgrave Macmillan
  • Författare/red: Johansson, Kaj m fl.
  • Titel: Grafisk kokbok 3.0
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Arena AB
  • Författare/red: Ulrika Torell, Roger Qvarsell och Jenny Lee
  • Titel: Burkar, påsar och paket
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Nordiska Museets Förlag

Referenslitteratur

  • Författare/red: Burtenshaw, Ken
  • Titel: The Fundamentals of Creative Advertising
  • Upplaga: 201109
  • Förlag: Ava Publishing SA
  • Kommentar: ISBN13: 9782940411566
  • Författare/red: Hellmark, Christer
  • Titel: Typografisk handbok
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Ordfront/Ordfront Galago
  • Författare/red: Johansson, Leif m.fl.
  • Titel: Projektledarpraktikan. Projektledning i reklam och media
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Mollerup, Per
  • Titel: Marks of Excellence
  • Upplaga: 199903
  • Förlag: Phaidon press
  • Kommentar: ISBN13: 9780714838380
  • Författare/red: Nilssons KG
  • Titel: Fäglära
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Carlssons
  • Författare/red: Sawyer, Robert
  • Titel: Kiss & Sell Writing for Advertising: Redesigned & Rekissed
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Ava Pub Sa
  • Kommentar: ISBN10: 2940373469/2-940373-46-9

Samt institutionsproducerat material

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15