Folkhälsovetenskap AV, Folkhälsa och hälsans bestämningsfaktorer, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Folkhälsovetenskap AV, Folkhälsa och hälsans bestämningsfaktorer, 7,5 hp
Public Health Science MA, Public Health and the Determinants of Health, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FH026A
- Ämne huvudområde: Folkhälsovetenskap
- Nivå: Avancerad nivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
- Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
- Fastställd: 2024-10-14
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Kursens syfte är att ge en introduktion till ämnet folkhälsovetenskap på avancerad nivå, inklusive hälsa, ohälsa och folkhälsa som begrepp, hälsans bestämningsfaktorer och hur folkhälsan kan följas upp och mätas. Kursen tar även upp mål för folkhälsoarbetet, ansvariga myndigheter och aktörer.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
- Redogöra för mål med betydelse för folkhälsan, ansvariga myndigheter och aktörer i folkhälsoarbetet
Färdighet och förmåga
- Redogöra för och problematisera olika perspektiv på begreppen hälsa, ohälsa och folkhälsa
- Förklara ojämlikhet i hälsa och hälsans bestämningsfaktorer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Analysera och värdera olika teoretiska perspektiv på hälsans bestämningsfaktorer
- Problematisera och värdera metoder för uppföljning av folkhälsan
Innehåll
Begreppen hälsa och ohälsa
Skillnaden mellan individuell hälsa och folkhälsa
Ojämlikhet i hälsa och den sociala gradienten
Olika perspektiv på hälsans bestämningsfaktorer
Sveriges folkhälsopolitik, styrdokument och aktörer i folkhälsoarbetet på olika nivåer
Myndigheter och deras mål med betydelse för folkhälsan
Metoder och indikatorer för att följa upp hälsans bestämningsfaktorer och folkhälsan i Sverige
Behörighet
Avlagd kandidatexamen om minst 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp, i huvudområdet folkhälsovetenskap eller inom andra hälsovetenskapliga eller samhällsvetenskapliga ämnesområden, alternativt en lärarexamen om minst 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen är helt nätbaserad via en lärplattform. Undervisningen utgår från ett undersökande arbetssätt där studenten själv är ansvarig för sin kunskapsutveckling med hjälp av de lärresurser och pedagogiska upplägg som kursen ebjuder. Studierna har därmed sin utgångspunkt i den studerandes tidigare kunskap och erfarenheter och bygger på dennes aktiva fortsatta kunskapssökande och reflektion. Arbetsformerna utgörs av egen läsning, studieuppgifter enskilt och i grupp, gruppdiskussioner via kursens lärplattform, samt muntlig presentation. Stor vikt läggs vid att studenterna tillsammans utvecklar sina kunskaper genom studieuppgifter och diskussioner för att främja den enskildes lärande. Undervisningen bedrivs primärt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
1000: Moment 1: Perspektiv på hälsa och ohälsa - Inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Skriftligt diskussionsforum.
1001: Moment 2: Hälsans bestämningsfaktorer - Inlämningsuppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Skriftligt diskussionsforum.
1002: Moment 3: Mål, aktörer och uppföljning av folkhälsan - Grupparbete, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Muntlig presentation.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurserna FH024A och FH007A.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Cross, R., & Woodall, J. (Eds.)
Titel: Green & Tones' Health Promotion. Planning and Strategies
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: SAGE Publications
Kommentar: Delmoment 1-3. 624 sidor.
Författare/red: Blaxter, M.
Titel: Health
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Polity Press
Kommentar: Delmoment 1. 176 sidor.
Författare/red: Krieger, N.
Titel: Ecosocial theory, embodied truths, and the people's health
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Oxford University Press
Kommentar: Delmoment 2. 352 sidor.
Författare/red: Rostila, M., & Toivanen, S.
Titel: Den orättvisa hälsan
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber
Kommentar: Delmoment 2. 399 sidor.
Titel: Prop. 2017/18:249. God och jämlik hälsa – en utvecklad folkhälsopolitik
Kommentar: Delmoment 3
Titel: Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development
Kommentar: Delmoment 3
Vetenskapliga artiklar och rapporter tillkommer.