Företagsekonomi GR (C), Innovation och affärsmodellsutveckling, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Företagsekonomi GR (C), Innovation och affärsmodellsutveckling, 7,5 hp
Business Administration BA (C), Innovation and Business Model Development, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FÖ141G
- Ämne huvudområde: Företagsekonomi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
- Fastställd: 2024-10-31
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskaper om begrepp och modeller, samt teoretiska och praktiska insikter i att kunna tillämpa teorier kring användardrivet värdeskapande, innovation och affärsmodeller och affärsmodellinnovation.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska kursdeltagarna kunna:
– definiera, återge och förklara de centrala begreppen användardrivet värdeskapande, innovation och affärsmodeller samt urskilja konsekvenserna av dessa.
– tillämpa användardrivna teorier på praktiska problem som företag normalt ställs inför.
– beskriva, relatera och kombinera användardrivna antaganden.
– beskriva, förklara och urskilja hur vetenskaplig kunskap skapas genom att konstruera ett avgränsat vetenskapligt arbete inom området innovation och affärmodellsutveckling.
Innehåll
Kursen innefattar redogörelser för, analys av och dialog om användardrivet värdeskapande och innovation, hur sådana processer fungerar och dess påverkansfaktorer. Vidare behandlas teorier om affärsmodeller och affärsmodellsinnovation utifrån förutsättningar och nyckelfaktorer samt teorier om hur innovation och affärsmodellinnovation kan faciliteras, tillämpas och implementeras. I kursen ingår även näringslivsinslag.
Behörighet
Företagsekonomi GR (A/B) minst 60 hp, varav 30 hp avklarade från GR (A) samt 30 hp avklarade från GR (B), varav kursen Företagsekonomi GR (A) Marknadsföring, 7,5 hp, eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Campuskurs:
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, utlagt material, olika former av övningar och näringslivsinslag. Vid seminarier och näringslivsinslag gäller obligatorisk närvaro (vid frånvaro ges kompletteringsuppgifter). Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. Undervisningsspråk kan vara svenska eller engelska.
Distanskurs:
Undervisningen består av digitala föreläsningar, seminarier, utlagt material, näringslivsinslag och kommunikation i en nätbaserad undervisningsplattform (vid frånvaro vid seminarier och näringslivsinslag ges kompletteringsuppgifter). Eventuella fysiska träffar är inte obligatoriska, förutom i de fall en skriftlig individuell salstentamen förekommer. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. Undervisningsspråk kan vara svenska eller engelska.
Eget studentansvar: Studenten ansvarar själv för sitt eget lärande och förväntas självständigt söka information samt ta eget ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.
Begränsning av undervisningen: Lärarledd undervisning samt stöd från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.
Examination
1010: Salstentamen, 6,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
1020: Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Individuell skriftlig inlämningsuppgift inklusive seminariedeltagande.
1030: Näringslivsinslag
Betygsskala: Tvågradig skala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Campuskurs och Distanskurs:
Vid examination kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av examinator för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Sju-gradig skala, A-F o Fx
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Titel: Fifteen years of research on business model innovation: How far have we come, and where should we go?
Författare: Foss, N.J. & Saebi, T.
År/Volym/nr/sidor: 2017, Vol. 43, No. 1, pp. 200-227
Tidskrift: Journal of Management
Titel: A critical assessment of business model research
Författare: Massa, L., Tucci, C.L. & Afuha, A.
År/Volym/nr/sidor: 2017, Vol. 11, No. 1, pp. 74-104
Tidskrift: Academy of Management Annals
Titel: Users as service innovators: The case of banking services
Författare: Oliveira, P. & Von Hippel, E.
År/Volym/nr/sidor: 2011, Vol. 40, No. 6, pp. 806-818
Tidskrift: Research Policy
Vetenskapliga artiklar samt annat utdelat material tillkommer.