Företagsekonomi GR (C), Marknadsundersökningar och konsumentbeteende, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Företagsekonomi GR (C), Marknadsundersökningar och konsumentbeteende, 7,5 hp
Business Administration BA (C), Marketing Research and Consumer Behavior, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FÖ140G
- Ämne huvudområde: Företagsekonomi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
- Fastställd: 2024-10-31
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig fördjupade kunskaper i att utveckla och producera kvalificerade marknadsundersökningar. Kursen syftar även till att ge kunskaper om konsumenters beteenden i olika situationer och dessas implikationer på företagens marknadsföring på strategisk och taktisk nivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagarna kunna:
– beskriva och förklara centrala begrepp, teorier och modeller gällande marknadsundersökningar och konsumentbeteende
– använda begrepp, teorier och modeller inom konsumentområdet för att relatera dessa till olika konsumentgrupper samt köp- och konsumtionsbeteenden
– samla in, sortera och sammanfatta kvalitativ och kvantitativ marknadsdata
– identifiera och urskilja hur olika konsumentbeteenden kan relateras till företagsmarknadsföring
– beskriva, förklara och urskilja hur vetenskaplig kunskap skapas genom att
konstruera ett avgränsat vetenskapligt arbete inom området marknadsundersökningar och konsumentbeteende
Innehåll
I kursen ges kunskaper i att bedriva marknadsundersökningar, som syftar till att öka medvetenheten om konsumenters attityder och köpbeteenden. Studenterna kommer att utveckla sin förmåga att planera, genomföra och presentera marknadsundersökningar, som bygger på såväl kvalitativa som kvantitativa vetenskapligt förankrade undersökningsmetoder, i syfte att ta fram strategiska beslutsunderlag. Inom kursen avhandlas centrala teorier, begrepp, koncept och modeller inom områdena marknadsundersökningar och konsumentbeteende. En av kursens utgångspunkter är att konsumentbeteende påverkar både vår teoretiska förståelse av marknadsföring och dess tillämpning i praktiken. Exempel på frågor som behandlas i kursen är: varför vi köper, hur vi söker information och fattar köpbeslut, hur kulturella och andra sociala aspekter påverkar oss som konsumenter, samt olika etiska och andra aspekter i dagens konsumtionssamhälle. Dessutom finns i kursen en tydlig koppling till vilka effekter olika dimensioner av konsumentbeteende har på företagens marknadsföringsstrategier. I kursen ingår även näringslivsinslag.
Behörighet
Företagsekonomi GR (A/B) minst 60 hp, varav 30 hp avklarade från GR (A) samt 30 hp avklarade från GR (B), varav kursen Företagsekonomi GR (A) Marknadsföring, 7,5 hp, eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Campuskurs:
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, utlagt material, olika former av övningar och näringslivsinslag. Vid seminarier och näringslivsinslag gäller obligatorisk närvaro (vid frånvaro ges kompletteringsuppgifter). Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. Undervisningsspråk kan vara svenska eller engelska.
Distanskurs:
Undervisningen består av digitala föreläsningar, seminarier, utlagt material, näringslivsinslag och kommunikation i en nätbaserad undervisningsplattform (vid frånvaro vid seminarier och näringslivsinslag ges kompletteringsuppgifter). Eventuella fysiska träffar är inte obligatoriska, förutom i de fall en skriftlig individuell salstentamen förekommer. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. Undervisningsspråk kan vara svenska eller engelska.
Eget studentansvar: Studenten ansvarar själv för sitt eget lärande och förväntas självständigt söka information samt ta eget ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.
Begränsning av undervisningen: Lärarledd undervisning samt stöd från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.
Examination
1001: Salstentamen, 6,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
1002: Individuell skriftlig inlämningsuppgift (inklusive seminariedeltagande), 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
1003: Näringslivsinslag
Betygsskala: Tvågradig skala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Campuskurs och Distanskurs:
Vid examination kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av examinator för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan
Betygsskala
Sju-gradig skala, A-F o Fx
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Evans, M., Jamal, A. & Foxall, G.
- Titel: Consumer behaviour
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Wiley
- Författare/red: Malhotra, N.K., Birks, D.F. & Wills, P.A.
- Titel: Essentials of marketing research
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Pearson Education
Vetenskapliga artiklar samt annat utdelat material tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket