Företagsekonomi AV, Kvantitativ och kvalitativ metod, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Företagsekonomi AV, Kvantitativ och kvalitativ metod, 7,5 hp
Business Administration MA, Quantitative and Qualitative Method, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ031A
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 20%, Naturvetenskapliga området 80%
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2024-05-24
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskaper för att kunna bedriva och tillämpa kvalitativt och kvantitativt inriktat forsknings- och utredningsarbete. Vidare syftar kursen till att studenten ska tillägna sig en förmåga att kritiskt granska den egna forskningen och andra forskares arbete.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenterna kunna:

– relatera den kvalitativa och kvantitativa metodens vetenskapsteoretiska utgångspunkter till tillämpad forskning.

– formulera och kritisk bearbeta kvantitativt och kvalitativt inriktade företagsekonomiska forskningsproblem.

– förbereda en kvalitativ, respektive en kvantitativ, forskningsdesign inkluderande urval, datainsamling och analysmetoder för ett självständigt skisserat forskningsproblem.

– identifiera och utveckla olika sätt att samla in kvalitativ empirisk data samt konstruera enkäter lämpliga för insamling av kvantitativt inriktad data.

– tillämpa och kontrastera olika kvalitativa metodansatser och analysmetoder.

– peka ut och ställa samman de vanligaste kvantitativa analysmetoderna vid deskriptiva och kausala analyser.

– värdera styrkor och svagheter avseende olika kvantitativa och kvalitativa metoder.

Innehåll

Kursen relaterar vetenskapsteori till olika kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder och betonar sambandet mellan problemställning och metodval. Deltagarna får tillfälle att lära sig att välja lämplig forskningsmetod utifrån olika vetenskapliga problem samt erhålla teoretisk och praktisk skolning inom alla avgörande undersökningssteg. Ingår gör även näringslivsinslag.

Några av de kvalitativa forskningsmetoder som kursen täcker in är fallstudier, etnografi och grundad teori. Kvalitativ datainsamling och analys beskrivs och diskuteras med utgångspunkt i problematiseringar inom det företagsekonomiska ämnesområdet. Dessutom behandlas kunskapsanvändning av kvalitativa forskningsresultat.

Kursen täcker in hela den kvantitativa forskningsprocessen från studiedesign, via insamling och hantering av data, till dataanalys. Viktiga kursmoment är urval av undersökningsenheter, val av datainsamlingsmetod, utformande av mätinstrument (exempelvis enkät) samt val av statistiska analysmetoder. Olika statistiska analystekniker lärs ut, med tyngdpunkten lagd på olika bivariata och multivariata sambandsanalyser, som exempelvis korrelationsanalys och multipel regressionsanalys.

Behörighet

Företagsekonomi GR (A/B/C) 90 hp, varav Företagsekonomi GR (C) minst 30 hp samt Statistisk grundkurs, 15 hp, eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Campuskurs:

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, utlagt material, olika former av övningar och näringslivsinslag. Vid seminarier och näringslivsinslag gäller obligatorisk närvaro (vid frånvaro ges kompletteringsuppgifter). Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. Undervisningsspråk kan vara svenska eller engelska.

Distanskurs:

Undervisningen består av digitala föreläsningar, seminarier, utlagt material, näringslivsinslag och kommunikation i en nätbaserad undervisningsplattform (vid frånvaro vid seminarier och näringslivsinslag ges kompletteringsuppgifter). Eventuella fysiska träffar är inte obligatoriska, förutom i de fall en skriftlig individuell salstentamen förekommer. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. Undervisningsspråk kan vara svenska eller engelska.

Eget studentansvar: Studenten ansvarar själv för sitt eget lärande och förväntas självständigt söka information samt ta eget ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.



Begränsning av undervisningen: Lärarledd undervisning samt stöd från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.

Examination

1000: Salstentamen, 3 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

2000: Skriftlig individuell inlämningsuppgift, inklusive seminariedeltagande, 4,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

3000: Näringslivsinslag
Betygsskala: Tvågradig skala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt. 



Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.



Campuskurs och distanskurs:

Vid examination kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av examinator för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.



Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.



Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden med mera regleras i Högskoleförordningen.



Litteratur

Välj litteraturlista:

Litteratur

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Braun, V. & Clarke, V.
Titel: Successful qualitative research: A Practical guide for beginners
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Sage Publications

Författare/red: Fowler, F.J.
Titel: Survey Research Methods
Upplaga: Senste upplagan
Förlag: Sage Publications

Författare/red: Hair, J.F. Jr, Black, W.C., Barry J.B. & Anderson, R.E.
Titel: Multivariate Data Analysis - A global perspective
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Pearson Education

Författare/red: Merriam, S.B.
Titel: Case study research in education
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Jossey-Bass
Kommentar: (Svensk upplaga: Merriam, S.B. Fallstudien som forskningsmetod. Studentlitteratur)

Ytterligare 3-4 vetenskapliga artiklar samt annat utdelat material tillkommer.

Referenslitteratur

Författare/red: Denzin, N.K. & Lincoln, Y.S. (red)
Titel: The Sage Handbook for Qualitative Research
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Sage Publications

Författare/red: Eiksson-Zetterquist, U., Hansson, M & Nilsson, F. (red.)
Titel: Theories and perspectives in business administration
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlittaratur

Författare/red: Strauss, A.L. & Corbin, J.
Titel: Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Sage Publications

Titel: SPSS användarmanual
Upplaga: Senaste upplagan

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15