Företagsekonomi GR (A), Verksamhetsutveckling: Teamarbete och teamutveckling, 1,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Företagsekonomi GR (A), Verksamhetsutveckling: Teamarbete och teamutveckling, 1,5 hp
Business Administration BA (A), Business Development: Team Work and Team Development, 1,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ027U
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 1,5
  • Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2020-12-22
  • Giltig fr.o.m: 2020-12-07

Syfte

Kursens syfte är att kursdeltagarna ska utveckla grundläggande kunskaper om och förståelse för verksamhetsutveckling på teamnivå avseende teamarbete och teamutveckling. Kursen syftar också till att via vunna kunskaper kunna utveckla förmågor inom egna arbetsområden som bidrar till organisationens utveckling.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska kursdeltagarna visa:

kunskap och förståelse inom huvudområdet företagsekonomi, inbegripet grundläggande kunskaper om teamarbete och teamutveckling samt insikter i aktuella forskningsfrågor

färdighet och förmåga att (i) integrera kunskap och analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, (ii) självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter och (iii) skriftligt och muntligt redogöra och argumentera för sina slutsatser i dialog med andra

värderingsförmåga avseende relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, ett förhållningssätt som påvisar insikter om vetenskapens möjligheter och begränsningar samt förmåga att identifiera sina behov av ytterligare kunskap, ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling och bidra till verksamhetsutveckling

Lärandemålen gäller området verksamhetsutveckling på teamnivå avseende teamarbete och teamutveckling.

Innehåll

I kursen ingår följande innehåll:

• Grundläggande begrepp kring team och teamarbete
• Tanke-, beteende- och känslomässiga processer i teamarbete
• Team- och utvecklingsmodeller
• Metoder för att analysera och utveckla teamarbete

Behörighet

Kursen är en uppdragsutbildning och får endast sökas av anställda hos uppdragsgivaren. Det krävs ett godkännande från uppdragsgivaren för att vara behörig till kursen.

Kursen är på grundnivå, vilket innebär grundläggande behörighet.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Undervisning

Undervisningen är nätbaserad och består av:

• föreläsningar
• handledning
• seminarier

Kursdeltagarna ansvarar själva för det egna lärandet och förväntas självständigt söka information, arbeta med organisationsspecifika utmaningar och data samt ta eget ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.

Examination

1000: Examination, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Examination sker genom individuella skriftliga uppgifter samt gruppbaserade seminarieuppgifter med fokus på tillämpning av metoder och teoretiska perspektiv på autentiska organisatoriska problem.


Betygskriterier tvågradig betygsskala
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt)

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

För att kunna delta i kursen krävs tillgång till dator med internetanslutning, ljudkort samt headset (d.v.s. hörlurar med mikrofon). Datorvana krävs.

Urval kan begränsas och fördelas mellan uppdragsgivare.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Jacobsson, C & Åkerlund, M.
  • Titel: Teamutveckling i teori och praktik
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: Del 1-2

Referenslitteratur

  • Författare/red: Jacobsson, C & Åkerlund, M.
  • Titel: Teamutveckling i teori och praktik
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: Del 3
  • Författare: Lacerenza, C. N., Marlow, S. L., Tannenbaum, S. I., & Salas, E.
  • Artikeltitel: Team development interventions: Evidence-based approaches for improving teamwork
  • Tidskrift: 2018/73/4/517
  • År/Volym/nr/sidor: American Psychologist
  • Författare: Mathieu, J. E., Tannenbaum, S. I., Kukenberger, M. R., Donsbach, J. S., & Alliger, G. M.
  • Artikeltitel: Team role experience and orientation: A measure and tests of construct validity
  • Tidskrift: 2015/40/1/6-34
  • År/Volym/nr/sidor: Group & Organization Management
  • Författare: McEwan, D., Ruissen, G. R., Eys, M. A., Zumbo, B. D., & Beauchamp, M. R.
  • Artikeltitel: The effectiveness of teamwork training on teamwork behaviors and team performance: a systematic review and meta-analysis of controlled interventions
  • Tidskrift: 2017/12/1/e0169604
  • År/Volym/nr/sidor: PloS one

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15