Företagsekonomi GR (A), Verksamhetsutveckling: Teamarbete och teamutveckling, 1,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Företagsekonomi GR (A), Verksamhetsutveckling: Teamarbete och teamutveckling, 1,5 hp
Business Administration BA (A), Business Development: Team Work and Team Development, 1,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FÖ027U
- Ämne huvudområde: Företagsekonomi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 1,5
- Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
- Fastställd: 2020-12-22
- Giltig fr.o.m: 2020-12-07
Syfte
Kursens syfte är att kursdeltagarna ska utveckla grundläggande kunskaper om och förståelse för verksamhetsutveckling på teamnivå avseende teamarbete och teamutveckling. Kursen syftar också till att via vunna kunskaper kunna utveckla förmågor inom egna arbetsområden som bidrar till organisationens utveckling.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska kursdeltagarna visa:
kunskap och förståelse inom huvudområdet företagsekonomi, inbegripet grundläggande kunskaper om teamarbete och teamutveckling samt insikter i aktuella forskningsfrågor
färdighet och förmåga att (i) integrera kunskap och analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, (ii) självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter och (iii) skriftligt och muntligt redogöra och argumentera för sina slutsatser i dialog med andra
värderingsförmåga avseende relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, ett förhållningssätt som påvisar insikter om vetenskapens möjligheter och begränsningar samt förmåga att identifiera sina behov av ytterligare kunskap, ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling och bidra till verksamhetsutveckling
Lärandemålen gäller området verksamhetsutveckling på teamnivå avseende teamarbete och teamutveckling.
Innehåll
I kursen ingår följande innehåll:
• Grundläggande begrepp kring team och teamarbete
• Tanke-, beteende- och känslomässiga processer i teamarbete
• Team- och utvecklingsmodeller
• Metoder för att analysera och utveckla teamarbete
Behörighet
Kursen är en uppdragsutbildning och får endast sökas av anställda hos uppdragsgivaren. Det krävs ett godkännande från uppdragsgivaren för att vara behörig till kursen.
Kursen är på grundnivå, vilket innebär grundläggande behörighet.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".
Undervisning
Undervisningen är nätbaserad och består av:
• föreläsningar
• handledning
• seminarier
Kursdeltagarna ansvarar själva för det egna lärandet och förväntas självständigt söka information, arbeta med organisationsspecifika utmaningar och data samt ta eget ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.
Examination
1000: Examination, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Examination sker genom individuella skriftliga uppgifter samt gruppbaserade seminarieuppgifter med fokus på tillämpning av metoder och teoretiska perspektiv på autentiska organisatoriska problem.
Betygskriterier tvågradig betygsskala
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt)
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
För att kunna delta i kursen krävs tillgång till dator med internetanslutning, ljudkort samt headset (d.v.s. hörlurar med mikrofon). Datorvana krävs.
Urval kan begränsas och fördelas mellan uppdragsgivare.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Jacobsson, C & Åkerlund, M.
- Titel: Teamutveckling i teori och praktik
- Upplaga: 2019
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: Del 1-2
Referenslitteratur
- Författare/red: Jacobsson, C & Åkerlund, M.
- Titel: Teamutveckling i teori och praktik
- Upplaga: 2019
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: Del 3
- Författare: Lacerenza, C. N., Marlow, S. L., Tannenbaum, S. I., & Salas, E.
- Artikeltitel: Team development interventions: Evidence-based approaches for improving teamwork
- Tidskrift: 2018/73/4/517
- År/Volym/nr/sidor: American Psychologist
- Författare: Mathieu, J. E., Tannenbaum, S. I., Kukenberger, M. R., Donsbach, J. S., & Alliger, G. M.
- Artikeltitel: Team role experience and orientation: A measure and tests of construct validity
- Tidskrift: 2015/40/1/6-34
- År/Volym/nr/sidor: Group & Organization Management
- Författare: McEwan, D., Ruissen, G. R., Eys, M. A., Zumbo, B. D., & Beauchamp, M. R.
- Artikeltitel: The effectiveness of teamwork training on teamwork behaviors and team performance: a systematic review and meta-analysis of controlled interventions
- Tidskrift: 2017/12/1/e0169604
- År/Volym/nr/sidor: PloS one