Företagsekonomi AV, Konsumentbeteende, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Företagsekonomi AV, Konsumentbeteende, 7,5 hp
Business Administration Ma, Consumer Behavior, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FÖ010A
- Ämne huvudområde: Företagsekonomi
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Ekonomivetenskap och juridik
- Fastställd: 2009-05-05
- Senast ändrad: 2013-05-22
- Giltig fr.o.m: 2013-08-21
Syfte
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om konsumenters beteende i olika situationer och dess implikationer på företagens marknadsföring på strategisk och taktisk nivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
• ha allmän kännedom om centrala teorier och modeller gällande konsumentbeteende.
• kunna använda verktyg och begrepp inom området för att analysera olika konsumenter samt köp- och konsumtionssituationer.
• kunna identifiera vilka implikationer olika konsumenter samt köp- och konsumtionssituationer har på företagens marknadsföring.
Innehåll
I kursen behandlas konsumentbeteende både på makro och mikronivå (dvs både det psykologiska och sociologiska perspektivet). Kursen tar sin utgångspunkt i att konsumentbeteende påverkar både vår teoretiska förståelse av marknadsföring och dess tillämpning i praktiken. Exempel på frågor som behandlas i kursen är; varför vi köper; hur vi söker information och fattar köpbeslut; hur kulturella och andra sociala aspekter påverkar oss som konsumenter: samt etiska frågor och negativa aspekter i dagens konsumtionssamhälle. Dessutom finns i kursen en tydlig koppling till vilka effekter olika dimensioner av konsumentbeteende har på företagens marknadsföringsstrategier.
Behörighet
Kandidatexamen med 90 hp i huvudområdet företagsekonomi eller motsvarande studier.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier där kurslitteraturen
presenteras, analyseras och diskuteras. Gästföreläsningar kan förekomma. Viss undervisning kan vara obligatorisk. Kursen ges på engelska eller svenska.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig eller muntlig tentamen och/eller genom
inlämningsuppgifter och seminarier.
Betygskriterier: se ämnesspecifika betygskriterier, www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i Magisterprogrammet Marknadsföring och Management, 60 hp (SFMMA)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: av Evans, M., Jamal, A. and Foxall, G.
- Titel: Consmer Behaviour
- Upplaga: 2009 (second edition)
- Förlag: Wiley & Com
Valda artiklar enligt senare anvisning. Selected articles as specified later.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket