Elektroteknik GR (C), Examensarbete för högskoleingenjör, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Elektroteknik GR (C), Examensarbete för högskoleingenjör, 15 hp
Electrical Engineering BA (C), Thesis Project, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: ET108G
- Ämne huvudområde: Elektroteknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G2E - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav samt innehåller examensarbete för kandidatexamen.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Elektronikkonstruktion
- Fastställd: 2018-12-13
- Giltig fr.o.m: 2019-01-01
Syfte
Syftet med examensarbetet är att ge studenten grundläggande kunskaper och färdigheter att genomföra ett självständigt projektarbete på ett ingenjörsmässigt tillvägagångssätt inom det naturvetenskapliga och tekniska området.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- planera uppgifter inom givna ramar,
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap,
- visa kunskap om det valda teknikområdets vetenskapliga grund,
- visa kunskap om den valda uppgiftens tekniska och ingenjörsmässiga relevans samt om den beprövade erfarenheten inom teknikområdet,
- exemplifiera aktuellt forsknings-/utvecklingsarbete inom det valda teknikområdet,
- självständigt och kreativt analysera och utvärdera tekniska lösningar,
- kritiskt och systematiskt använda kunskap samt att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden med utgångspunkt i relevant information,
- utforma och utvärdera tekniska lösningar med hänsyn till ekonomisk, social och ekologisk hållbar utveckling,
- samarbeta med uppdragsgivare, handledare och övriga intressenter,
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta ingenjörsmässiga, samhälleliga och etiska aspekter,
- dokumentera ett projekt med krav på struktur, formalia och språkhantering,
- muntligen presentera arbeten på ett logiskt och systematiskt sätt.
- självständigt och kreativt analysera och utvärdera tekniska lösningar.
Innehåll
Kursen utgör ett självständigt arbete för högskoleingenjörsexamen inom elektroteknik och den avsedda examensprofilen. Inom kursens ram identifierar studenten en relevant frågeställning, planerar självständigt projektets genomförande, bearbetar den valda problemställningen samt rapporterar resultatet av arbetet muntligt och skriftligt. Arbetet utförs företrädesvis vid ett företag.
Behörighet
135 hp avslutade kurser inom högskoleingenjörsprogrammet, varav minst 15 hp fördjupningskurser (B- el C-nivå) inom elektroteknik, 15 hp inom matematik samt kurs innehållandes experimentell metodik och skriftlig kommunikation.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
En examinator måste alltid kontaktas innan arbetet kan sättas igång för godkännande och registrering av examensarbetet och för att få lokal/externa handledare utsedda. Det är inte möjligt att i efterhand komma med ett påbörjat eller färdigt arbete och få detta godkänt. Undervisningen sker i form av självständigt arbete med individuell handledning. En handledare vid avdelningen ger tillsammans med en handledare eller kontaktperson vid det företag (motsvarande) där examensarbetet utförs stöd vid arbetets planering och genomförande. Den dagliga handledningen ges av personal vid det företag där examensarbetet utförs.
Rätten till handledning är begränsad till den tid kursen ges och en kortare tid därefter.
Examination
1.5 hp, P101: Projektplanering; skriftlig inlämningsuppgift
Betyg: Godkänd eller underkänd
9.0 hp, P201: Projekt
Betyg: Godkänd eller underkänd
3.0 hp, R101: Projektrapport
Betyg A, B, C, D, E, Fx och F, där A-E är godkänt och Fx och F är underkänt
1.5 hp, P301: Muntlig presentation
Betyg: Godkänd eller underkänd
0.0 hp, O101: Muntlig och skriftlig opponering
Betyg: Godkänd eller underkänd
Betyget på hela examensarbetet grundas på projektplaneringen, projektarbetet, projektrapporten, den muntliga presentationen samt den genomförda opponering på annat examensarbete.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Studenten ska under examensarbetets gång fatta ett beslut huruvida projektrapporten får publiceras offentligt eller inte.
Den som inte senast kursvecka tre genomfört Projektplanering, moment P101, kommer att förlora sin plats i och med att Lärosätet då registrerar ett ”tidigt avbrott”.