Engelska GR (C), Engelska för gymnasielärare, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Engelska GR (C), Engelska för gymnasielärare, 30 hp
English BA (C), English for Upper Secondary Teachers, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: EN025G
  • Ämne huvudområde: Engelska
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2019-03-17
  • Senast ändrad: 2023-11-08
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-08

Syfte

Kursens syfte är att fördjupa deltagarens kunskaper och färdigheter i litteraturanalys, kulturkritik, litteraturdidaktik samt lingvistikteori och språkdidaktik. Deltagarna ska också författa ett längre ämnesdidaktiskt självständigt arbete och delta i en oppositionsseminar.

Lärandemål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- visa fördjupad analysförmåga med stöd av litteraturteoretiska begrepp för att kunna kritisk granska enskilda engelskspråkiga texter från olika teoretiska perspektiv
- visa förtrogenhet med litteraturvetenskaplig metodik för att därmed kunna förhålla sig kritiskt till påståenden utifrån olika kunskapssyner
- visa förmåga att självständigt använda relevanta litteraturvetenskapliga teorier och begrepp för att utvinna insikter från ett givet material
-redogör för idéer, begrepp och forskning i engelsk litteraturvetenskap samt ämnesdidaktik
- visa förtrogenhet med språkvetenskaplig metodik för att därmed kunna förhålla sig kritiskt till påståenden utifrån olika kunskapssyner
- visa förtrogenhet med och förmåga att självständigt använda relevanta språkvetenskapliga teorier och begrepp för att utvinna insikter från ett givet material
- skriva och muntligt försvara ett längre ämnesdidaktiskt självständigt arbete inom språk- eller litteraturvetenskap samt opponera på en annan students skriftliga arbete
- förstå, producera och kritiskt förhålla sig till talad och skriven engelska i vetenskapliga sammanhang
- samarbeta med andra studenter för att vidareutveckla, förbättra och kritiskt utvärdera sin egen och andra studenters muntliga och skriftliga kompetens i engelska genom individuella samt gruppuppgifter
- välja ut och använda relevanta digitala verktyg för att främja språkinlärningen i engelskundervisning
- redogöra för samtida forskning inom engelsk språkvetenskap samt språkdidaktik
- visa förståelse för strukturella skillnader mellan språk och deras betydelse för engelskundervisning och inlärning

Innehåll

Kursen omfattar tre delmoment:
1. Litteraturvetenskaplig teori och kritiskt tänkande (Literary Theory and Critical Thinking) 7,5 hp
Momenten innehåller en fördjupning av den studerandes kunskaper om och färdigheter i litteraturanalys och kritiskt tänkande.
2. Språkvetenskaplig teori (Linguistic Theory) 7,5 hp
Momenten utvecklar den studerandes kunskaper om språkstruktur (syntax, morfologi, fonologi), betydelse (semantik), användning (pragmatik) samt hur dessa kunskaper och digitala verktyg kan utnyttjas i undervisning
3. Självständigt arbete (Independent Project) 15 hp
Studenten ska författa och försvara ett självständigt arbete och delta i en oppositionsseminar där den studerande ska försvara sitt eget arbete och opponera en annan studentens självständigt arbete.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs att Engelska GR (A), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp är godkänd samt att minst 22,5 hp av kursen Engelska GR (B), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp är godkända.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, individuella- och gruppövningar samt en opponeringsseminar.

Kursen är upplagd så att studenternas lärande är processorienterat vilket innebär att de flesta delkurser inkluderar obligatoriska grupparbeten och skriftliga eller muntliga gruppdiskussioner. Alla inlämningsuppgifter (gruppuppgifter och individuella) och gruppdiskussioner ska fullföljas enligt delkursens schema.

Examination

M100: Litteraturvetenskaplig teori och kritiskt tänkande, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M200: Språkvetenskaplig teori, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M300: Självständigt arbete, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

1. Litteraturvetenskaplig teori och kritiskt tänkande, 7,5 hp
Kunskapsredovisning sker dels i form av skriftliga och muntliga uppgifter som
bedöms under kursens gång, dels genom en avslutande uppsats.

2. Språkvetenskaplig teori, 7,5 hp
Kunskapsredovisning sker dels i form av skriftliga och muntliga uppgifter som
bedöms under kursens gång, dels genom ett avslutande prov.

3. Självständigt arbete, 15 hp
Delkursen examineras genom författandet av en egen uppsats som
ventileras vid ett uppsatsseminarium samt genom opposition på någon
annans uppsats.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment: 1

Författare/red: Chambers, Ellie and Marshall Gregory
Titel: Teaching and Learning English Literature
Upplaga: 2006
Förlag: Sage Publications
Webbadress: https://ebookcentral.proquest.com/lib/miun-ebooks/detail.action?docID=334555
Kommentar: Finns som E-bok

Författare/red: Erdrich, Louise
Titel: Tracks
Upplaga: 2004
Förlag: Harper Perennial
Kommentar: Eller annan upplaga

Författare/red: Regissör: Steven Speilberg
Artikeltitel: Minority Report
År/Volym/nr/sidor: 2002
Kommentar: Twentieth Century-Fox Film Corporation

Moment: 2

Författare/red: Finnegan, Edward
Titel: Language: Its Structure and Use
Upplaga: 7:e upplagan, 2014
Förlag: Wadsworth Publishing Company
Kommentar: 608 sidor

Referenslitteratur

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan (Lgr22) för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet - Engelska
Webbadress: https://www.skolverket.se/forskoleklassen-och-fritidshemmet?996270488%2Fcompulsorycw

Författare/red: Skolverket
Titel: Ämne - Engelska
Webbadress: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=-996270488%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DENG%26version%

Författare/red: Skolverket
Titel: Ämnesplaner i gymnasieskolan på engelska
Webbadress: https://www.skolverket.se/engelska

Ett antal artiklar, bokkapitlar och andra texter tillhandahålles av institutionen.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15