Engelska GR (A), Engelska I för grundlärare åk 4-6, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Engelska GR (A), Engelska I för grundlärare åk 4-6, 15 hp
English (BA, English I for Primary School Teachers, 4-6, 15 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: EN017G
- Ämne huvudområde: Engelska
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora
- Fastställd: 2012-06-07
- Senast ändrad: 2016-11-11
- Giltig fr.o.m: 2017-01-08
Syfte
Kursen syftar till att utveckla den studerandes förmåga att effektivt kommunicera i engelska både muntligt och skriftligt samt förmedla och utveckla den studerandes kunskaper om de engelskspråkiga ländernas litteratur utifrån barnets perspektiv. Den studerande ska också utveckla ett kritiskt förhållningssätt till undervisningsmaterialet och dess innehåll. Studenterna ska även inhämta grundläggande ämnesdidaktisk kunskap och lära sig att betygsätta och utvärdera andras arbete.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om och förståelse av engelsk grammatik som ett språksystem
samt använda denna kunskap för att utveckla sin språkliga förmåga både
muntligt och skriftligt
- söka, finna och välja information och använda språkverktyg
- kunna beskriva och förklara grundläggande termer och begrepp i litterär
analys, samt använda dessa begrepp till att genomföra analyser som
kännetecknas av ett kritiskt förhållningssätt
- redovisa kunskap om och förståelse av enskilda engelskspråkiga litterära
verk och kulturella uttryck samt visa förmåga att med relevanta begrepp läsa,
förstå, diskutera och analysera dessa verk
- bidra konstruktivt till studierna, individuellt och i grupp, samt planera sin
studietid på kort och lång sikt
- visa förmåga att genomgående inom utbildningen använda informations-
och kommunikationsteknik
- analysera sin egen inlärning och språkliga förmåga samt därigenom
öka sin lyhördhet för andras engelsklärande
- applicera och pröva vunna insikter och kunskaper i undervisningssituationen
- redogöra för ett didaktiskt perspektiv på ämnet engelska
- tillämpa ämnesdidaktiska resonemang och metoder för bedömning och
betygsättning med utgångspunkt i skolans styrdokument
- demonstrera ämnesdidaktiska färdigheter vid undervisning i engelska,
det vill säga förmågan att planera, leda, genomföra och utvärdera
undervisning i engelska
Innehåll
Kursen omfattar två delmoment:
1. Engelsk grammatik och ämnesdidaktik, 7,5 hp (English Grammar and Subject Didactics, 7.5 credits)
2. Engelskspråkig litteratur: Barnets perspektiv 7,5 hp (Literature in English: Children's Perspectives, 7.5 credits)
Behörighet
Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps-, insikts- och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt genom kursens gång. Färdighetsmålen prövas genom att den enskilda studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
1. Engelsk grammatik och ämnesdidaktik, 7,5 hp (English Grammar and Subject Didactics, 7.5 credits)
Lärandemålen prövas dels i form av muntliga och skriftliga produktion och redovisningar som bedöms under kursens gång, dels i form av ett avslutande skriftliga prov.
2. Engelskspråkig litteratur: Barnets perspektiv, 7,5 hp
(Literature in English: Children's Perspectives, 7.5 credits)
Kunskapsredovisning sker dels i form av diskussioner, analysbetonade tolkningar som kännetecknas av kritiskt tänkande och redovisningar med ämnesdidaktiskt innehåll.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (Högskoleförordningen kap 6, § 22). Ansökan om att få en ny examinator utsedd ska vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 2 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Estling Vannestål, Maria
- Titel: University Grammar of English with a Swedish Perspective
- Upplaga: 2015, 2a upplagan (eller senaste upplaga)
- Kommentar: 586 sidor
- Författare/red: Lunddahl, Bo
- Titel: Texts, Topics and Tasks: Teaching English in Years 4-6
- Upplaga: 2014 (eller senaste upplaga)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 268 sidor
- Författare/red: Tornberg, Ulrika
- Titel: Språkdidaktik
- Ort: Gleerups
- Upplaga: 2015, 5e upplaga (eller senaste upplaga)
- Förlag: Malmö
Moment 2
- Författare/red: Golding, William
- Titel: Lord of the Flies
- Upplaga: 1954 (eller annan upplaga)
- Förlag: Faber and Faber
- Kommentar: 248 sidorEller annan upplaga
- Författare/red: Haddon, Mark
- Titel: The Curious Incident of the Dog in the Night-time
- Upplaga: 2004 (eller annan upplaga)
- Förlag: Vintage
- Kommentar: 224 sidorEller annan upplaga
- Författare/red: Lee, Harper
- Titel: To Kill a Mocking Bird
- Upplaga: 1989 (eller annan upplaga)
- Förlag: Arrow Books Ltd
- Kommentar: 309 sidorEller annan upplaga
- Författare/red: Taylor, Marilyn
- Titel: Faraway Home
- Upplaga: 1999 (eller annan upplaga)
- Förlag: O’Brien Press Ltd
- Kommentar: 224 sidorEller annan upplaga
Referenslitteratur
- Författare/red: Kursplaner för Grundlärare åk 4-6
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/grundskoleutbildning/laroplaner/grundskolan/engelska
- Författare/red: Läroplan för Grundlärare åk 4-6
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575