Datateknik GR (C), Applikationsutveckling i Java, projektkurs, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Datateknik GR (C), Applikationsutveckling i Java, projektkurs, 7,5 hp
Computer Engineering BA (C), Application Development in Java, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: DT170G
  • Ämne huvudområde: Datateknik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Informationssystem och -teknologi
  • Fastställd: 2016-05-30
  • Senast ändrad: 2017-12-27
  • Giltig fr.o.m: 2017-01-01

Syfte

Du ska i grupp utveckla en större Javabaserad applikation som innefattar grafiska användargränssnitt och utnyttjar ett befintligt multitrådat API. Ett yrkesanknutet fiktivt eller forskningsanknutet uppdrag ska analyseras, modelleras, implementeras och dokumenteras med objektorienterat angreppssätt och UML.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska du:
- känna till och kunna utnyttja de grundläggande begreppen inom objektorienterad systemutveckling utifrån systemutvecklingsmodellen Unified Process (UP) samt roller som ingår i ett systemutvecklingsprojekt,
- visa förståelse för Java interface och förmåga att implementera detta i kod.
- kunna delta i utvecklingsprojekt med flera personer
- kunna, mot kund inom angiven tidsram, utveckla multitrådade Javaapplikationer som innefattar grafiska användargränssnitt genom att utnyttja ett befintligt API
- känna till och kunna använda UML-notation för kommunikation inom systemutvecklingsprojekt och åstadkomma visualiserade modeller för applikationer
- kunna använda designmönster för att kommunicera idéer
- kunna utvärdera grafiska gränssnitt.

Innehåll

- Unified Process
- Kravhantering
- Versionshanteringssystem
- Objektorienterad modellering
- Skillnader mellan objektorienterad programmering i Java och C++.
- Multitrådning, händelsebaserad programmering
- Begreppet interface, hur det modelleras i UML och implementeras i kod
- UML notation (klassdiagram, objektdiagram, komponentdiagram, användningsfalls-diagram, sekvensdiagram, tillståndsdiagram, och aktivitetsdiagram)
- Designmönster (Singelton, Abstract Factory, Factory, Composite, Decorator, Facade, Command, Iterator, Template Method, Strategy)
- Introduktion till vanliga API:er, exempelvis webbserverapplikationer och mobila applikationer.
- Utvärdering av grafiska gränssnitts användbarhet.

Behörighet

Datateknik GR (AB), 60 hp, inkluderande tre kurser i ett objektorienterat programmeringsspråk.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen kan genomföras som campuskurs eller som webbaserad distanskurs utan samlingar. Olika genomföranden ställer olika krav på lärare och student. Vid varje kurstillfälle framgår vilken undervisningsform som kommer att tillämpas.

Campuskurs:
Undervisningen består av cirka 16% föreläsningar och 16% handledda laborationer. Resterande del av kurstiden är studietid utan lärare som du skall ägna åt inläsning av litteratur, förberedelser för laboration, eget laborerande, redovisning av uppgifter samt förberedelser för seminarier och tentamen. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.

Webbaserad distanskurs utan samlingar men med redovisningsseminarium:
Allt kursmaterial presenteras via en webbaserad undervisningsplattform. Handledning ges via den aktuella undervisningsplattformen utifrån den enskilde studentens behov. Detta kan exempelvis ske via e-post eller diskussionsgrupper. För varje student avsätts cirka 2 timmars handledningstid. En obligatorisk redovisning via ett distansverktyg. Tillgång till webbkamera och headset förutsätts.

Examination

L101: Laborationer i Java, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

P101: Projekt med redovisningsseminarium, 6 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

1.5 hp, L101: Laborationer i Java.
Betyg: Godkänd eller Underkänd

6.0 hp, P101: Projekt med redovisningsseminarium
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kurs med kod DT061G, DT067G och DT142G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Deitel & Deitel
  • Titel: Java: How to program
  • Författare/red: Fox, Christopher
  • Titel: Introduction To Software Engineering Design
  • Förlag: Addison Wesley
  • Kommentar: Det går bra med senare upplaga.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15