Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (A), Matematikdidaktik för ämneslärare, gymnasieskolan, introduktion, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (A), Matematikdidaktik för ämneslärare, gymnasieskolan, introduktion, 15 hp
Mathematics and Science Education BA (A), Mathematics Didactics for Upper Secondary Education Teacher, Introduction, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: AM011G
- Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Matematik och ämnesdidaktik
- Fastställd: 2020-04-04
- Giltig fr.o.m: 2020-04-01
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska utveckla kunskaper om skolmatematiken som kunskapsområde och orientera sig i ämnets styrdokument. Den studerande ska vidare tillägna sig kunskaper om och färdigheter i hur man stimulerar elevers matematiska utveckling. Den studerande ska i kursen utveckla en attityd till matematik som resulterar i en problemorienterad och förståelseinriktad undervisning. Den studerande ska fördjupa sig i elevernas uppfattningar om matematiska begrepp och elevernas sätt att lösa matematiska problem. Den studerande ska vidare även tillägna sig kunskaper om aktuell matematikdidaktisk forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Del I:
1. redogöra för skolmatematikens syfte, matematiken som ämneskompetens och ämnesinnehåll utifrån gällande styrdokument
2. redogöra för och resonera kring ämnesdidaktiska teorier och metamatematisk litteratur
3. redogöra för de olika matematiska kompetensernas betydelse
4. analysera matematiska resonemang
5. utveckla elevers problemlösningsförmåga, med stöd i didaktisk teori
Del II:
6. genomföra ämnesdidaktiska analyser av centrala begrepp, satser och metoder inom matematiken
7. analysera elevers kunskapsutveckling samt elevers förståelse för matematiska begrepp
8. förklara väsentliga begrepp som förekommer i matematiska teorier
9. använda strategier för planering av undervisningsformer utifrån didaktisk teori
10. redogöra för, reflektera över och resonera kring matematikdidaktisk forskning
Innehåll
Del I, Matematikundervisningens förutsättningar, 7,5 hp:
- Matematik som skolämne, från grundskolan till gymnasiet
- Matematiken i styrdokumenten
- Metamatematisk litteratur
- Matematiska resonemang och problemlösning
Del II, Matematikundervisningens teori, 7,5 hp:
- Ämnesdidaktisk analys av det matematiska innehållet i skolmatematiken
- Elevers begreppsförståelse och kunskapsutveckling
- Strategier för planering av matematikundervisning
- Matematikdidaktisk forskningsöversikt
Behörighet
Grundläggande behörighet + Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
Dessutom krävs Matematik D / Matematik 4
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, workshops och laborationer.
Examination
2001: Individuell skriftlig salstentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lärandemål: 1, 2, 3, 4
2002: Matematiska kompetenser, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium med skriftlig inlämning. Lärandemål: 1, 2, 3
2003: Problemlösningsstrategier, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Skriftlig inlämning, samt muntlig redovisning. Lärandemål: 3, 5
2004: Individuell skriftlig hemtentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lärandemål: 6, 7, 8, 9
2005: Matematikdidaktisk forskning, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium med skriftlig inlämning. Lärandemål: 10
2006: Matematiska begrepp, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Skriftlig inlämning och muntlig redovisning. Lärandemål: 6, 7, 8
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Denna kurs kan inte ingå i samma examen som MA149G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Artikeltitel: Aktuella artiklar, avhandlingar och rapporter
- Författare/red: Boesen, J., Emanuelsson, G., Wallby, A., & Wallby, K. (Red.).
- Titel: Lära och undervisa matematik : internationella perspektiv
- Upplaga: 2007
- Förlag: NCM (Nationellt Centrum för Matematikutbildning)
- Författare/red: Lindström, L., Lindberg, V., & Pettersson, A. (Red.).
- Titel: Pedagogisk bedömning: Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Upplaga: 2014
- Förlag: Liber
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Matematik-Styrdokument
- Upplaga: Senaste revideringar
- Förlag: Skolverket
- Författare/red: Skott, J., Hansen, H. C. & Jess, K.
- Titel: Matematik för lärare, Delta Didaktik
- Upplaga: 2010
- Förlag: Gleerups
- Författare/red: Skott, J., Hansen, H. C., Jess, K. & Schou, J.
- Titel: Matematik för lärare Ypsilon Band 1 och 2
- Upplaga: 2010
- Förlag: Gleerups
Referenslitteratur
- Författare/red: Kiselman, C. & Mouwits, L.
- Titel: Matematiktermer för skolan
- Upplaga: 2008
- Förlag: NCM