Arbetshälsovetenskap AV, Forskningsmetodik, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Arbetshälsovetenskap AV, Forskningsmetodik, 7,5 hp
Occupational Health Science MA, Research Methods, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: AH007A
  • Ämne huvudområde: Arbetshälsovetenskap
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2025-03-18
  • Giltig fr.o.m: 2026-01-19

Syfte

Kursen syftar till att utveckla deltagarnas förmåga att förstå, tolka och tillämpa forskning av relevans inom huvudområdet arbetshälsovetenskap, med fokus på något/några av följande områden; arbetsliv, hälsa, rehabilitering. Vid kursens slut ska du kunna lägga upp ett eget forskningsprojekt med en välformulerad forskningsfråga och lämpligt val av forskningsmetod, samt kritiskt kunna granska och tolka annan ämnesrelevant forskning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna;
- förklara vetenskapsteoretiska begrepp och deras användning i relation till vetenskapsområdet arbetsliv, hälsa och rehabilitering
- identifiera, formulera, och problematisera vetenskapliga frågeställningar av relevans till vetenskapsområdet arbetsliv, hälsa och rehabilitering
- förklara skillnaderna mellan kvantitativ och kvalitativ forskning vad det gäller design, datainsamling och analysmetoder
- kritiskt granska och värdera vetenskaplig litteratur och forskning inom kvantitativ och kvalitativ forskning
- förklara och kritiskt reflektera kring forskningsetiska grundprinciper

Innehåll

Huvudsakligt innehåll
- vetenskapsteoretiska grunder
- formulering av forskningsfrågor
- forskningsetik
- kvantitativ forskningsmetodik inkluderande formulering av forskningsfrågor, forskningsdesign, datainsamlingsmetoder och statistiska analysmetoder
- kvalitativ forskningsmetodik inkluderande formulering av forskningsfrågor, forskningsdesign, datainsamlings- och analysmetoder
- kritisk granskning av vetenskaplig litteratur

Behörighet

Examen om minst 180 hp inklusive ett examensarbete om minst 15 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen är helt nätbaserad. Studierna bedrivs enskilt och i grupp via en lärplattform med stöd av en studiehandledning. Studieformen förutsätter studenternas aktiva deltagande i nätbaserade diskussioner och seminarier, och omfattas av litteraturstudier och individuellt arbete. Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma. Obligatorisk närvaro krävs vid minst fyra av kursens seminarier samt vid examinationstillfället.

Examination

2000: Seminariedeltagande
Betygsskala: Tvågradig skala
Det är obligatoriskt att närvara vid minst 4 seminarier. Examinator kan ge ersättningsuppgift vid giltig frånvaro.

3000: Projektplan, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examinationen består i att individuellt författa och muntligt presentera en projektplan. Examinator kan ge ersättningsuppgift vid giltig frånvaro.

Examination sker genom projektplan (7,5 hp) samt genom deltagande vid minst fyra av kursens seminarier (0,0 hp).

Betyg baseras på den individuella tentamen utifrån en 3-gradig betygsskala. Beträffande deltagande vid seminarier används betygsskala G (godkänd) eller U (underkänd).


Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier


Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod RH020A, RH028A och RH041A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Backman, Jarl.
Titel: Rapporter och uppsatser
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 223 s.

Författare/red: Birkler, Jakob.
Titel: Vetenskapsteori: en grundbok
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 160 s.

Författare/red: Bryman, Allan.
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 690 s.

Författare/red: Gustafsson, Bengt, Hermerén, Göran & Petersson, Bo.
Titel: Vad är god forskningssed? (Elektronisk resurs): synpunkter, riktlinjer och exempel
Upplaga: 2005
Förlag: Studentlitteratur
Webbadress: Laddas ner från www.vr.se
Kommentar: 88 s. Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet.

Författare/red: Tjora, Aksel.
Titel: Från nyfikenhet till systematisk kunskap
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 196 s.

Statistikbok tas fram i samråd med kursansvarig.
Ytterligare författningar, rapporter, avhandlingar, uppsatser och vetenskapliga artiklar som är relevanta för ämnesområdet tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15