Turismvetenskap GR (A), Evenemangsturism, 7,5 hp

Evenemang genererar turism och destinationer använder evenemang som attraktionsförstärkare och imageskapare. Kursen behandlar evenemang utifrån tre perspektiv: besökaren (evenemangsupplevelser), arrangören (evenemangsproduktion) och destinationen (evenemangseffekter). Fokus är på att förstå evenemangets intressenter för att kunna använda evenemang som strategiskt verktyg för hållbar destinationsutveckling. Med utgångspunkt från besökarens, arrangörens och destinationens perspektiv får du genom denna kurs kunskaper i att förstå hur och varför evenemang produceras och konsumeras.


  • Start: Hösttermin 2024, period 2
  • Studieperiod: Vecka 46 - 3
  • Undervisningsspråk: Svenska
  • Anmälningskod: MIU-L4211
  • Studieform: Distans
  • Studiefart: 50%
Anmälan:
Anmälan stängd
  • Start: Hösttermin 2025, period 1
  • Studieperiod: Vecka 46 - 3
  • Undervisningsspråk: Svenska
  • Anmälningskod: MIU-L4415
  • Studieform: Distans
  • Studiefart: 50%
Anmälan:
Sista anmälningsdag var 15 april 2025 Du kan göra en sen anmälan via antagning.se Du kan ändra din ansökan till och med 15 april

Undervisningens upplägg

Undervisningen är helt nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. Tillgång till headset (eller mikrofon) och webbkamera krävs. Kursen kan ha online-träff/-träffar via webbaserat seminarium.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urval

Kursplatserna fördelas i urvalet baserat på betyg, högskoleprov och högskolepoäng. Antal kursplatser fördelas då enligt följande: betyg 34 procent, högskoleprov 33 procent och högskolepoäng (max 165 hp) 33 procent.

Kontakt

Frågor om programmet

Andra intressanta kurser

Sidan uppdaterades 2023-12-20