Svenska språket GR (A), Läs‑ och skrivutveckling III. Svenska för grundlärare F–3
Litteratur 2025-01-20 - Tills vidare Obligatorisk litteratur
Moment: 1
Författare/red: af Geijerstam, Åsa; Liberg, Caroline; Engblom, Charlotte; W. Folkeryd, Jenny; Rasmusson, Maria; Westman, Maria; Norrman, Kimberly & Björk, Oscar
Titel: Skrivande i tidiga skolår
Upplaga: 2024
Kommentar: Läses enligt anvisningar, ca. 20 sidor.
Författare/red: Alatalo, Tarja
Titel: Högläsning - didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling
Upplaga: 2021
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Bergh Nestlog, Ewa & Danielsson, Kristina
Titel: Textskapande i grundskolan: utveckla funktionella skrivpraktiker
Upplaga: 2020
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Författare/red: Forsling, Karin & Tjärnberg, Catharina
Titel: Skrivundervisningens grunder
Upplaga: 2022
Kommentar: Läses enligt anvisningar, ca. 16 sidor.
Författare/red: Lindgren, Eva; Hermansson, Carina; Norlund Shaswar, Annika & Areljung, Sofie (red.)
Titel: Skrivdidaktik i grundskolan
Upplaga: 2022
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Författare/red: Skolforskningsinstitutet
Titel: Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
Upplaga: 2019
Kommentar: Digital resurs.
Författare/red: Skolverket
Titel: Att planera, bedöma och ge återkoppling : stöd för undervisning
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=7824
Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs.
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs.
Författare/red: Skolverket
Titel: Nya språket lyfter
Upplaga: 2020
Kommentar: Digital resurs.
Författare/red: Svensson, Gudrun
Titel: Transspråkande i teori och praktik
Upplaga: 2017
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Författare/red: Wedin, Åsa
Titel: Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Upplaga: 2010
Kommentar: Digital resurs.
Författare/red: Westlund, Barbro
Titel: Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse
Upplaga: 2017
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Moment: 2
Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red.)
Titel: Tankarna springer före: att bedöma ett andraspråk i utveckling
Upplaga: 2014
Förlag: Stockholm: Liber
Kommentar: Läses enligt anvisning.
Författare/red: Forsling, Karin & Tjärnberg, Catharina
Titel: Skrivundervisningens grunder
Upplaga: 2022
Kommentar: Läses enligt anvisningar, ca. 30 sidor.
Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs.
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs.
Författare/red: Svensson, Gudrun
Titel: Transspråkande i teori och praktik
Upplaga: 2017
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Moment: 3
Författare/red: Forsling, Karin & Tjärnberg, Catharina
Titel: Skrivundervisningens grunder
Upplaga: 2022
Kommentar: Läses enligt anvisningar, ca. 12 sidor.
Författare/red: Lindgren, Eva; Hermansson, Carina; Norlund Shaswar, Annika & Areljung, Sofie (red.)
Titel: Skrivdidaktik i grundskolan
Upplaga: 2022
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Författare/red: Sjöberg, Kim
Titel: Lärare gör - Tala, lyssna och samtala: Kreativa övningar som stödjer det muntliga
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Författare/red: Skolverket
Titel: Att planera, bedöma och ge återkoppling : stöd för undervisning
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=7824
Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs.
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs.
Författare/red: Strömquist, Siv
Titel: Konsten att tala och skriva
Upplaga: 2021
Förlag: Malmö: Gleerup
Referenslitteratur:
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna, 2021: Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur
Bryman, Alan, (Senaste upplagan): Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber
Dysthe, Olga et al., 2011: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur
Johansson, Britt & Sandell Ring, Anniqa, 2019: Låt språket bära - genrepedagogik i praktiken. Lund: Studentlitteratur
Karlsson, Ola (red.) & Språkrådet, 2017: Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. (Fjärde upplagan. ed., Språkrådets skrifter 22).
Skolforskningsinstitutet, 2023:01: Språkutveckling och social inkludering. Att stödja barn med annat modersmål än svenska i förskola och föreskoleklass
Skolforskningsinstitutet, 2024:02: Systematisk forskningsöversikt. Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren
Skolverket, 2016: Att läsa och förstå : Läsförståelse av vad och för vad? Länk: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65c5bd/1553967057896/pdf3694.pdf
Skolverket, 2022: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska (reviderad 2022). Länk: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3808
Skolverket: Tidig skrivundervisning (Lärportalen), digital resurs. Länk: https://larportalen.skolverket.se/moduler/M036
Svenska akademiens ordböcker: Svenska akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). Digital resurs. Länk: www.svenska.se
Svenska akademien, 2015: Svenska akademiens ordlista över svenska språket. Stockholm: Svenska akademien. (Fjortonde upplagan. ed.)
Svenska språknämnden, 2016: Språkriktighetsboken. Malmö: NE. (Andra upplagan. Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 93.)
Svenska språknämnden, 2003: Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser. Stockholm: Norstedts ordbok
Aktuella artiklar tillkommer.