Socialt arbete AV, Risk‑ och behovsbedömning av barn, unga och deras familjers behov av stöd från samhället
Litteratur 2024-09-02 - 2025-01-19 Obligatorisk litteratur
**Författare/red:**Edvardsson, B. och Vahlne Westerhäll L. (2021)
Titel: På saklig grund – utredningsarbete inom socialtjänsten
Förlag: Gleerups Utbildning AB (280 s.)
Författare/red: Egonsdotter, G., Bengtsson, S, Israelsson, M. & Borell, K. (2020)
Artikeltitel: Child protection and cultural awareness: Simulation-based learning
Tidskrift: Journal of Ethnic & Cultural Diversity in Social Work, 29(5), 362-376.
Författare/red: Forssell, A. (2020)
Titel: Den röda tråden i social barnavård: processer, samband och delaktighet
Förlag: Studentlitteratur AB (204 s.)
Författare/red: Grahn-Farley, M. (2020)
Titel: Att förstå Barnkonventionen: en överblick
Förlag: Studentlitteratur AB (62 s.)
Författare/red: Heimer, M., Näsman, E., & Palme, J. (2018)
Artikeltitel: Vulnerable children's rights to participation, protection, and provision: The process of defining the problem in Swedish child and family welfare.
Tidskrift: Child & Family Social Work, 23(2), 316-323.
Författare/red: Jernbro, C., Otterman, G., Lucas, S., Tindberg, Y., & Janson, S. (2017)
Artikeltitel: Disclosure of child physical abuse and perceived adult support among Swedish adolescents
Tidskrift: Child Abuse Review, 26(6), 451-464.
Författare/red: Killen, K. (2008)
Titel: Barndomen varar i generationer: om förebyggande arbete med utsatta familjer
Förlag: Studentlitteratur AB (278 s.)
Författare/red: Källmen, H., Israelsson, M., Wennberg, P. & Berman, A. H. (2023)
Artikeltitel: Criminal Behavior and Mental Health Problems among Adolescents : A Cross-sectional Study and Description of Prevention Policy in Sweden
Tidskrift: Criminal Justice Ethics, vol. 42: 2, ss. 158-177.
Författare/red: McEwen, C. A., & McEwen, B. S. (2017)
Artikeltitel: Social structure, adversity, toxic stress, and intergenerational poverty: An early childhood model
Tidskrift: Annual Review of Sociology, 43, 445-472.
Författare/red: Nilsson-Tapper, M. (2021)
Titel: Professionella samtal med barn - förhållningsätt, metoder och övningar
Förlag: Studentlitteratur AB (225 s.)