Pedagogik GR (B), Introduktionsutbildning i Kulturanalys, 5 hp
Kulturanalys är en forskningsbaserad metod som bygger på frirumsteorin (Berg, 2018) i syfte att arbeta med skolutveckling. Kulturanalysen bidrar till att skapa kvalitetsdrivande arbetssätt som möjliggör hantering av svagheter och utvecklingsområden i verksamheten. Metoden ger verktyg att analysera sin verksamhet och att utifrån analyserna se vilka utvecklingsinsatser som verksamheten behöver. Metoden lägger också en grund för ett kontinuerligt utvecklingsarbete och stärker det systematiska kvalitetsarbetet.
Kursen syftar till att ge en introduktion i kulturanalys enligt brevmetoden och utveckla deltagarens teoretiska och praktiska kunskaper om kulturanalys.
Undervisningens upplägg
Kursen ges på distans. Två obligatoriska nätbaserade sammankomster.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urval
Kursplatserna fördelas i urvalet baserat på betyg, högskoleprov och högskolepoäng. Antal kursplatser fördelas då enligt följande: betyg 34 procent, högskoleprov 33 procent och högskolepoäng (max 165 hp) 33 procent.
Kontakt
