Peer learning ‑ en strukturerad handledningsmodell, 4,5 hp
Kursen ger dig goda kunskaper om hur peer learning som pedagogisk metod kan användas i verksamhetsförlagd utbildning inom hälso- och sjukvård.
Kursen ger dig som handledare en strukturerad metod som hjälper dig att utveckla studentens lärande och uppnå god kvalitet i handledningsprocessen.
Målgrupp
Kursen vänder sig till personal inom hälso- sjukvården som ska handleda studenter vid deras verksamhetsförlagda utbildning.
Behörighet
Kursen är en uppdragsutbildning som med stöd av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760) kan anordnas mot avgift från juridisk person, dvs. offentliga uppdragsgivare eller privata företag, för kompetensutveckling av anställda. Den organisation som beställer uppdragsutbildningen (uppdragsgivaren) beslutar om vem som får delta.
Del av innehållet
- Teori om lärande, ansvar och roller vid peer learning
- För- och nackdelar med peer learning
- Hur en peer learning-process kan planeras och verkställas
Förutsättningar och upplägg
Kursen är helt digital och distansbaserad vilket kräver tillgång till dator, god internetuppkoppling, webbkamera och headset (eller liknande). Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och examination.
Kursen motsvarar tre veckors heltidsstudier men ges under 12 veckor med 25% studietakt (10h/vecka).
Undervisningen består av träffar via distansverktyget Zoom. Däremellan sker kommunikation och information i kursrummet på lärosätets lärplattform.
Som kursdeltagare ansvarar du själv för det egna lärandet och förväntas självständigt söka information, arbeta med organisationsspecifika utmaningar och data samt ta eget ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.
Examination
Examination sker via en inlämningsuppgift och två grupparbeten med fokus på tillämpning av teoretiska perspektiv på autentiska organisatoriska problem.
Kontakt
