Turismvetenskap GR (A), Konsumentbeteende inom turism

Välkommen till Mittuniversitetet!

Hej!

Varmt välkommen till kursen Turismvetenskap GR (A), Konsumentbeteende inom turism och som student vid Mittuniversitetet.  

Jag som är kursansvarig och lärare heter Maria Lexhagen. Du kan läsa mer om mig på min personliga sida på Miun.se 

Länk till kursens schema

  • Utbildningskod: TR067G
  • Anmälningskod: L4201
  • Ort: Flexibel – Östersund
  • Studieform: Distans
  • Studiefart: 50%
  • Kursperiod: 2024-09-02 - 2024-11-10

Kursen startar 2 september, på halvfart och har inga fysiska träffar. Den genomförs på kursplattformen Moodle och där kommer information och annat du behöver att vara tillgängligt några dagar innan kursstart. Verktyget Zoom, som är ett videosystem för möten, kommer att användas vid några tillfällen på kursen (ej obligatoriska). Du behöver därför hörlurar och högtalare/headset.

Schema

Fyra veckor innan kursstart ser du ditt Schema

Observera att schemat uppdateras fram till kursstart. Hittar du inte schemat? Då får du mer information av din lärare närmare kursstart.

Utbildningsinformation

På kurssidan i Moodle kommer all information om kursen att finnas i form av nyheter och information, dokument, länkar och några förinspelade föreläsningar. Där kommer också att finnas funktioner för att lämna in uppgifter och även olika verktyg för att kommunicera med både lärare och studenter på kursen.

I kursplanen som finns publicerad via miun.se finns information om examinationsuppgifter och kurslitteratur.

Kursen har 4 böcker och jag rekommenderar er att skaffa tillgång till dessa i god tid. Huvudboken i kursen är Horner, S., & Swarbrooke, J. Consumer behaviour in tourism från Routledge förlag. Vänligen observera att det är den senaste upplagan som gäller. Äldre utgåvor fungerar inte då det gjorts betydande uppdateringar av boken, inte minst med hänsyn till stora samhällsförändringar såsom digitalisering.

Den andra boken i kursen är Encyclopedia of Tourism Management and Marketing (Edward Elgar Publishing). Det är inte en bok som ni själva köper. Kontakta gärna Miun:s bibliotek för att undersöka tillgänglighet som e-bok. Denna bok ska användas som just ett uppslagsverk (det vill säga valda delar) och inte läsas i sin helhet.

Den tredje boken är Tourism marketing in the age of the consumer av Morrison, M. Alastair (Routledge Förlag, senaste upplagan). Boken läses i valda delar.

Den fjärde boken är en alldeles utmärkt bok från Studentlitteratur av författarna Maria Björklund och Ulf Paulsson: Seminarieboken – att skriva, presentera och opponera. Läs gärna denna, särskilt om du inte skrivit akademiska texter tidigare och ha den till hands för att göra uppgifterna på kursen.

Vetenskapliga artiklar och annat material tillkommer via kurssidan i Moodle.

Vad behöver du göra som ny student?

Det är flera saker du måste göra som ny student för att kunna påbörja dina studier. Är du distansstudent med campusträffar, måste du bekanta dig med båda checklistorna.

Följ checklistan noga! 

Checklista campusstudent 

Checklista distansstudent

Kontakta oss

Om du har frågor eller funderingar får du mer än gärna höra av dig till oss via kontakt@miun.se eller på telefon 010-142 80 00 kl. 08.00–16.00.

Varmt välkommen till kursen! Det viktigaste för ditt eget lärande är ditt engagemang i kursen genom att i god tid skaffa och sen ta del av kurslitteratur, kursmaterial, diskussioner och uppgifter i en omfattning av ungefär 20 timmar i veckan vilket motsvarar studier på halvfart.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

maria.lexhagen@miun.se

Kursansvarig

Sidan uppdaterades 2024-11-05