Framtidens välfärd arrangerar studiedag

Tis 29 okt. 2024 10.00–14.30
Sundsvall
Fälldinsalen
Lägg till i din kalender

Hur kan man rent praktiskt vända en hög skolfrånvaro till skolnärvaro? Välkommen till en studiedag där vi bland annat diskuterar strategier som behåller och får tillbaka eleverna i skolan, undervisningen och lärande.

Campus Sundsvall

Studiedagen kommer att hållas på campus i Sundsvall i Fälldinsalen samt online via Zoom. För att delta på studiedagen, oavsett om du deltar på plats eller online, behöver du fylla i anmälningsformuläret nedan. Du hittar zoomlänken i det automatiska svarsmejl du får när du anmält dig. Obs! Anmälan har stängt. 

Schema och information om dagen

10.00 -12.00 Föreläsning

12.00 -12.30 Lunchmacka (Framtidens välfärd bjuder på förtäringen)

12.30-14.00  Föreläsning

14.00-14.30  Diskussion och summering

Hur kan man rent praktiskt vända en hög skolfrånvaro till skolnärvaro –strategier som behåller och får tillbaka eleverna i skolan, undervisningen och lärandet.

Skolplikt och ansvarsfrågan - vad står det i lagen och vad innebär begreppen närvaro och frånvaro egentligen?

Hur hitta fram till gemensamma utvecklingsplaner kring eleverna där flera involverade deltar för att hitta lösningar?

Möjligheter med resursskola och skolhund för ökad skolnärvaro.

Vad säger forskningen om:

  • Vad är det som gör att elever utvecklar problematisk skolnärvaro och sedermera frånvaro? 
  • Hur skapa systematik för att förebygga och arbeta hälsofrämjande med ökad skolnärvaro?
  • Hur kan stödjande aktörer runt eleven bidra till ökad skolnärvaro och vilka tidiga insatser behöver sättas in för att få tillbaka eleverna till skolan och förhindra att skolfrånvaron eskalerar?

Presentation av föreläsarna

Eva-Lena Årmyr arbetar i Ånge kommun som biträdande skolchef med särskilt fokus på skolutveckling och verksamhetsuppföljning, samt innehar uppdraget som verksamhetschef för barn- och elevhälsans medicinska och psykologiska insats. Eva-Lena Årmyr har en filosofie magisterexamen inom huvudområdet utbildningsvetenskap och är doktorand inom ämnet pedagogik. Hon har tidigare arbetat som lärare, rektor, samt utbildningschef inom offentlig såväl som privat verksamhet. Eva-Lena har nyligen skrivit en handbok för ökad skolnärvaro som kan beställas från hösten -24. Handboken sätter fokus på möjligheterna till ökad skolnärvaro i skolan.  Med fokus på kunskap, samarbete och strukturerat kvalitetsarbete ger handboken medarbetare, rektorer och huvudmän de verktyg de behöver för att skapa en miljö där elevernas närvaro prioriteras och främjas. Från praktiska övningar till strategiska metoder för att göra skillnad varje dag i skolan. Ånge kommun delar med sig av konkreta tips och beprövade metoder för att bygga en starkare och mer närvarande skolgemenskap. De som köper boken får tillgång till mallar som kan användas fritt i deras verksamheter.

Lena Bjelkström arbetar i Ånge kommun som rektor för en F-9 skola med 350 elever. Lena har tidigare varit rektor för Björkbackaskolan F-6 som numera tillsammans med tidigare Minervaskolan 7-9 är införlivade i en och samma skola: Ånge grundskola F-9. Lena Bjelkström har även varit drivande och byggt upp Ånge kommuns resursskola Bikupan. Innan Lena axlade rektorsskapet runt 2015/2016 var hon en uppskattad förstelärare respektive lärare på Björkbackaskolan under många år. Vid senaste mätningen av frånvaron visade Ånge grundskola ha förbättrat sitt resultat med 5,35% ökad skolnärvaro på högstadiet från vårterminen 22 till vårterminen 2024. Utöver detta har Ånge grundskola fått högsta betyg från Skolinspektionens senaste granskning av F-6 verksamheten där Lena under flera år arbetat med att ”lärande och hälsa går hand i hand”, skolgårdslärare, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, för att nämna några områden.


Sidan uppdaterades 2024-10-28