Licentiatseminarium i företagsekonomi med Irina Dimitrova
Den 2 mars presenterar Irina Dimitrova sin licentiatavhandling "Full-adoption of digital payment methods? Barriers and barrier-breakers from a Swedish bank customer perspective".
Välkommen att delta på plats eller digitalt. Seminariet ges på engelska.
Önskar du delta på seminariet? Anmäl dig i anmälningsformuläret nedan.
Sista anmälningsdag: 20 februari.
Huvudhandledare: Professor Peter Öhman, Mittuniversitetet (CER)
Opponent: Professor Niklas Arvidsson, KTH
Betygsnämnd:
• Docent Marianne M. Rödvei Aagaard, Uppsala universitet
• Professor Aron Larsson, Mittuniversitetet
• Professor Heléne Lundberg, Mittuniversitetet (CER)
Sammanfattning
Digitaliseringen och Covid-19 pandemin accelererade det minskande kontantbehovet över hela världen och även i Sverige, som kan vara på väg att bli det första kontantlösa landet i världen. Idén till ett kontantlöst samhälle motiveras av olika fördelar, men samtidigt finns det också utmaningar. Det speglar två sidor av samma mynt.
Det övergripande syftet med denna licentiatuppsats är att beskriva och analysera sambandet mellan barriärer respektive barriärbrytare och två grupper av bankkunders avsikter att fullt ut välja digitala betalningsmetoder. Ett kompletterande syfte är att fokusera på moderationseffekter eftersom de kan påverka hur barriärer och barriärbrytare kan öka eller minska avsikten att använda digitala betalningsmetoder. Licentiatuppsatsen innehåller två artiklar, som behandlar barriärer respektive barriärbrytare.
Ett enkätformulär skickades online till de två grupperna av bankkunder, dvs. unga bankkunder (som representerar “adopters-accepters”) och en social media-grupp som kämpar för att behålla kontanter i samhället och som kallas Kontantupproret (vars medlemmar representerar “adopters-resisters”).
Resultaten visar att “adopters-accepters” uppfattade integritets- och åtkomstbarriärer signifikant relaterade till avsikten att fullt ut använda digitala betalningsmetoder, medan “adopters-resisters” bara uppfattade opersonligheten som en betydande barriär. Båda grupperna uppfattade trovärdighet som en barriärbrytare, och “adopters-resisters” ansåg även att användbarhet och socialt inflytande var viktiga barriärbrytare i förhållande till avsikten att fullt ut välja digitala betalningsmetoder.
Tillkommande tester visar att bankkunders tidigare erfarenheter kan öka den negativa effekten av integritets-, åtkomst- och opersonlighetsbarriärer. Opersonlighetsbarriären kan också minska den positiva effekt som olika barriärbrytare för med sig.
Kontakt
