Disputation i företagsekonomi med Mustafa Nourallah
Den 24 februari presenterar Mustafa Nourallah sin doktorsavhandling "A tale of two FinTech solutions: Loyalty in mobile bank applications and initial trust in financial robo-advisors".
Välkommen att delta på plats eller digitalt. Seminariet ges på engelska.
Önskar du delta på disputationen? Anmäl dig i anmälningsformuläret nedan.
Sista anmälningsdag: 16 februari.
Huvudhandledare: Professor Peter Öhman. Mittuniversitetet (CER), Sundsvall
Opponent: Professor Duc Khuong Nguyen. IPAG Business School, Frankrike
Betygsnämnd:
• Docent Izidin El Kalak. Cardiff university, Storbrittanien
• Docent Chia-Li Chien. The American College of Financial Services, USA
• Professor Katarina Gidlund. Mittuniversitetet, Sundsvall
Delta på disputationen via Zoom
Sammanfattning
Denna avhandling om finansiella tekniska (FinTech) lösningar består av två sammankopplade delar, vilka innehåller två artiklar vardera. Den första delen fokuserar på unga bankkunders lojalitet till mobila bankapplikationer och en av de två artiklarna undersöker relationerna mellan å ena sidan kognitiva, affektiva och konativa drivkrafter och å andra sidan lojalitet.
Den andra artikeln identifierar sambanden mellan å ena sidan användbarhet, tillmötesgående, tillförlitlighet och kundnöjdhet och å andra sidan lojalitet. Två enkäter skickades ut online till 500 unga bankkunder i Sverige och 146 användbara svar analyserades med hjälp av en strukturell ekvationsmodell. Den empiriskt baserade modellen visar att tre attribut (minnesbarhet, konfidentialitet och förståelighet), tillsammans med användarvänlighet, enkel informationssökning och navigering avgör hur nöjd den yngre generationen är med de mobila banktjänsterna och hur lojala dessa bankkunder är. Den andra delen är inriktad på vilka drivkrafter som bygger förtroende för finansiella robo-rådgivare hos unga investerare.
I den av dessa båda artiklar användes riskperspektiv och finansieringsbeteende för att utveckla en informationsmodell. I den andra artikeln användes “The unified theory of acceptance and use of technology” för att testa statistiskt huruvida ett antal kulturella variabler modererar potentiella samband mellan teknologi avseende finansiella robo-rådgivare och initialt förtroende för denna teknologi. Enkäter skickades ut online till unga investerare i Sverige respektive Malaysia.
Den empiriskt baserade modellen visar att personliga attribut (förtroendebenägenhet och beslutsstil), information (mängden offentlig information och information på sociala medier) och tekniska funktioner (prestanda, underlättande förhållanden, positiva känslor och pris) behövs för att bygga initialt förtroende. Det initiala förtroendet leder i sin tur till en beteendemässig avsikt att använda finansiella robo-rådgivare.
De flesta resultat är likartade i de två undersöka länderna, med det finns vissa indikationer på kulturella skillnader när det gäller vad som påverkar unga investerares initiala förtroende för dessa rådgivare. Exempelvis uppfattas priset viktigare i Sverige, medan betydelsen av sociala nätverk tycks vara viktigare i Malaysia. Trots vissa begränsningar har avhandlingens resultat implikationer för teori och praktik. Sammantaget tyder resultaten från avhandlingens två delar på att användarvänlighet och kognitiva funktioner är viktiga för framgången för FinTech-lösningar.
Kontakt
