Teknikstött lärande
Kursen Teknikstött lärande ingår i det behörighetsgivande kurspaket i högskolepedagogik som ges för medarbetare vid Mittuniversitetet. Vid behov kan kursen komma att ges på engelska.
Förkunskapskrav: Examen från högskoleutbildning
Nivå: Motsvarar avancerad nivå
Omfattning: 2 veckor (motsvarar 3 hp)
Ansvarig avdelning: Forsknings- och utbildningsstöd (FUS)
Senast reviderad: 2024-09-18
Syfte
Kursens syfte är att deltagaren ska utveckla sin pedagogiska kompetens genom att reflektera över, problematisera och diskutera teknikstött lärande, läraktiviteter och lärmiljöer ur såväl ett teoretiskt som ett praktiskt perspektiv
Lärandemål
Utöver de allmänna målen i 1 kap 9 § högskolelagen för avancerad nivå ska deltagare efter avslutad utbildning kunna:
- beskriva, analysera och reflektera kring vad teknikstött lärande innebär inom högre utbildning utifrån relevanta pedagogiska teorier och den egna praktiken.
- reflektera över hur utvecklingen av fysiska och digitala lärmiljöer i relation till aktuella pedagogiska teorier och den egna praktiken bidrar till studenters lärande.
- individuellt och tillsammans med andra reflektera över och problematisera de utmaningar och möjligheter som rör teknikstött lärande kopplat till planering, genomförande och utvärdering av skilda läraktiviteter i olika lärmiljöer
Innehåll
Kursen består av följande delar:
- Pedagogiska teorier relaterade till teknikstött lärande
- Metoder och verktyg för teknikstött lärande
Studieform och arbetssätt
Kursen bygger på principen om aktivt erfarenhetsutbyte mellan lärare från universitetets olika ämnesområden och förutsätter medverkan vid samtliga undervisningstillfällen.
Kursen motsvarar två veckors heltidsstudier utspridda på tio veckor (studietakt 20 %) med fyra lärarledda träffar. Träffarna sker både online och i hybridformat. Under kursen förekommer följande arbetssätt:
- Webbinarier/workshops
- Gruppaktiviteter
- Individuellt arbete
Examination och betygsskala
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För godkänt krävs att kursens samtliga examinationer är godkända (inklusive aktivt deltagande på examinerande kursträffar).
Examinationen på kursen är kontinuerlig och består av individuella uppgifter som kan utföras i flera steg och med hjälp av kamratgranskning.
Litteratur
OBS! Litteraturlistan är preliminär och kan komma att ändras fram till en månad innan kursstart.
Bates, Tony (2022). Teaching in a Digital Age. Third edition. https://pressbooks.bccampus.ca/teachinginadigitalagev3m/
Lundmark, Sofia & Kontio, Janne (2022). Digitala didaktiska dilemman. Stockholm: Natur & Kultur.
Sundgren, Marcus (2023). Exploring Digital Technologies in Higher Educational Settings: Enabling a Community of Inquiry. [Doktorsavhandling] Mittuniversitetet.
Basilotta-Gómez-Pablos, Verónica , Matarranz, María, Casado-Aranda, Luis-Alberto & Otto, Ana (2022). Teachers’ digital competencies in higher education: a systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education 19(8). https://doi.org/10.1186/s41239-021-00312-8
Wise, Beck, Emerson, Lisa, Van Luyn, Ariella, Dyson, Bronwen, Bjork, Colin, Thomas & E Susan (2023). A scholarly Dialogue: writing scholarship, authorship, academic integrity and the challenges of AI. https://doi.org/10.1080/07294360.2023.2280195
+ Litteratur efter eget val
Referenslitteratur
Cleveland-Innes, Martha & Garrison, Randy (2020). An introduction to distance education - Understanding Teaching and Learning in a New Era. Milton Park: Routledge. (Available as an e-book from the university library.)
Diaz, Patricia, Frykman, Malin och Willermark, Sara (2023). Lärande i en digitaliserad värld. Stockholm: Liber.
Diaz, Patricia och Lundin, Joanna (2024). God undervisning – med digitala och analoga verktyg. Lund: Studentlitteratur.
Zhao, Yu, Pinto Llorente, Ana María, & Cruz Sánchez Gómez, María (2021). Digital competence in higher education research: A systematic literature review, Computers & Education, 168(104212). https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104212.
Ytterligare artiklar och filmklipp tillkommer.
Kursstart och anmälan
Kursen ges under VT25.
Observera att kursen kommer att kunna ges på engelska, men du kan alltid lämna in dina uppgifter på svenska. Gruppdiskussioner kan också genomföras på båda språken, utifrån behov. Mer information kommer senast en månad innan kursstart då välkomstbrevet skickas ut.
Kursperiod
Under våren 2025 ges kursen på sjättedelsfart från vecka 8 till 18.
- Onsdag 26 februari, 09:00 – 12:00
- Onsdag 12 mars, 09:00 – 12:00
- Onsdag 26 mars, 09:00 – 12:00
- Onsdag 16 april, 09:00 – 12:00
Välkommen med din anmälan!
Kontakt

