Studenten och lärandet
Kursen Studenten och lärandet ingår i det behörighetsgivande kurspaket i högskolepedagogik som ges för medarbetare vid Mittuniversitetet. Vid behov kan kursen komma att ges på engelska.
Förkunskapskrav: Examen från högskoleutbildning
Nivå: Motsvarar avancerad nivå
Omfattning: 2 veckor (motsvarar 3 hp)
Ansvarig avdelning: Forsknings- och utbildningsstöd (FUS)
Senast reviderad: 2020-11-27
Syfte
Den här delkursens syfte är ge kunskap om studenters lärande i både teori och praktik. Kursen utgår från ett aktivt och studentcentrerat perspektiv på lärande.
Lärandemål
Utöver de allmänna målen i 1 kap 9 § högskolelagen för avancerad nivå ska deltagare efter avslutad utbildning kunna:
- diskutera och problematisera studenters lärande utifrån egen erfarenhet och utbildningsvetenskaplig forskning
- använda och reflektera över betydelsen av den fysiska och digitala lärmiljön för att främja studenternas lärande
- identifiera och diskutera normkritiska förhållningssätt i lärsituationer
Innehåll
Kursen behandlar följande delar:
- Lärmiljöns betydelse
- Teorier om lärande
- Studentcentrerat lärande
Hänsyn tas till andra förutsättningar för undervisning inom högre utbildning, såsom lika villkor, internationalisering, livslångt lärande och hållbar utveckling.
Studieform och arbetssätt
Kursen bygger på principen om aktivt erfarenhetsutbyte mellan lärare från universitetets olika ämnesområden och förutsätter medverkan vid samtliga undervisningstillfällen.
Kursen går på kvartsfart under åtta veckor. Den innefattar fyra onlineträffar i mötesverktyget Zoom. Under kursen förekommer följande arbetssätt:
- Individuellt arbete
- Webbinarier
- Grupparbete
Examination och betygsskala
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För godkänt krävs att kursens samtliga examinationer är godkända (inklusive aktivt deltagande på examinerande kursträffar).
Examinationen på kursen är kontinuerlig och består av en individuell skrivuppgift som utförs i flera steg och med hjälp av kamratgranskning.
Litteratur
Andrews, TM et al (2011), Active learning not associated with student learning in a random sample of college biology courses. Life Sciences Education, 10(4), p 394-405. https://doi.org/10.1187/cbe.11-07-0061 Sökbar som öppen resurs!
Barrineau, Sanna, Engström, Alexis & Schnaas, Ulrike (2019), Active Student Participation Companion. Uppsala universitet. (chap 1-4, 8-9) Sökbar som öppen resurs!
Björklund, Maria (2011). Dyslexic students: success factors for support in a learning environment. Journal of academic librarianship, 37(5), p 423-429. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2011.06.006 Sökbar som öppen resurs!
Deslauriers, Louis et al (2019), Measuring actual learning versus feeling of learning in response to being actively engaged in the classroom. PNAS 116(39), p 19251-19257. https://doi.org/10.1073/pnas.1821936116 Sökbar som öppen resurs!
Elmgren, Maja & Henriksson, Ann-Sofie (2013), Universitetspedagogik. 2., oförändrade uppl. Lund: Studentlitteratur (kap 3-4)
Vaughan, Norman D., Cleveland-Innes, Martha, & Garrison, Randy (2013). Teaching in Blended Learning Environments: Creating and Sustaining Communities of Inquiry. AU Press, Athabasca University. Sökbar som öppen resurs!
Referenslitteratur
Carless, David (2020). From teacher transmission of information to student feedback literacy: activating the learner role in feedback processes. Active learning in higher education 00(0), p 1-11. https://doi.org/10.1177/1469787420945845. Sökbar som öppen resurs!
Knowles, Malcolm et al (2015). The adult learner: the definitive classic in adult education and human resource development. 8 ed. Milton Park: Routledge. (part 2)
Diskrimineringslagen (SFS: 2008:567). Sökbar som öppen resurs!
Studentens lärande i centrum: Sveriges förenade studentkårer om pedagogik i högskolan (2013). Stockholm: Sveriges förenade studentkårer. Sökbar som öppen resurs!
Tips för ökad tillgänglighet i undervisningen (2015). Mittuniversitetet. Sökbar som öppen resurs!
Kursperiod
Under 2024 ges kurser på kvartsfart från vecka 42 till 49, med kursträffar:
- Onsdag 23 oktober, kl 09:00 - 12:00
- Onsdag 06 november, kl 09:00 - 12:00
- Onsdag 20 november, kl 09:00 - 12:00
- Onsdag 04 december, kl 09:00 - 12:00
Anmälan är nu stängd.
Kontakt

