Utlandsrekrytering forskare utanför EU/EES
Process för utlandsrekrytering av forskare där forskning ingår med mer än 50% av tjänsten. Befattningar som till exempel skulle kunna omfattas är gästforskare, postdoktor. Om anställningstiden för forskaren är kortare än tre månader krävs inget uppehållstillstånd.
- Beslut om att anställa en viss forskare, utifrån besluts- och delegationsordning.
- Anställningsvillkor skickas till HR-administratör via administrationsblanketten, fyll i allt utom personnummer/samordningsnummer, bifoga passkopia samt adressuppgifter.
- Prefekt med stöd av HR-administratör upprättar ett Mottagningsavtal för forskare i Sverige.
Mall för Mottagningsavtal (Svensk version)
Mall för Mottagningsavtal (Engelsk version)
Läs mer hos Migrationsverket - Prefekt skickar mottagningsavtalet till medarbetaren.
- Medarbetaren skickar in ansökan om uppehållstillstånd samt eventuellt visum via Migrationsverkets e-tjänst alternativt via svenskt konsulat eller ambassad i bostadslandet. Mottagningsavtal ska biläggas ansökan. Huvudregeln är att forskaren första gången ska ansöka om och få tillståndet beviljat innan hen reser in i Sverige. Den totala handläggningstiden är beroende på om ansökan är komplett, arbetsbelastning hos respektive ambassad eller konsulat samt arbetsbelastning hos Migrationsverket. Vanligast tar handläggningstiden mellan 3-6 månader och om något är fel i ansökan kan det ta ytterligare flera månader, viktigt därför att ansökan görs i god tid.
Vid uppehållstillstånd kortare tid än ett år är det krav på att personen har en heltäckande sjukförsäkring.
Läs mer om uppehållstillstånd
Läs mer om visum
Läs mer om försäkringar - Migrationsverket skickar beslutet till ambassaden eller generalkonsulatet där medarbetaren lämnade in sin ansökan eller som hen skrev i sin webbansökan. Medarbetaren har ansvar för att skicka en kopia av uppehållstillståndet till ansvarig chef som skickar det vidare till HR-administratör, kopian förvaras i personalakten. Medarbetaren kan nu börja planera för sin flytt till Sverige.
- HR-administratör skickar en underrättelse till skatteverket om anställning av utlänning (SKV1160).
Läs mer om skatteregler - Medarbetaren ansöker om samordningsnummer/personnummer samt SINK vid anställning kortare än 6 månader alternativt om medarbetaren är utlandsbosatt under anställningstiden. Vid anställning längre än 6 månader och bosättning i Sverige ansöker medarbetaren om A-skatt.
- Medarbetaren skickar samordningsnummer/personnummer samt kopia på A-skattsedel till HR-administratör. Det kan ta upp till åtta veckor eller mer att få fram ett samordningsnummer/personnummer, beroende på arbetsbelastning hos Skatteverket. HR-administratör skriver därefter anställningsbevis. Lön kan inte utbetalas förrän medarbetaren har fått sitt samordningsnummer/personnummer.
Läs mer om samordningsnummer och personnummer - Prefekt ansvarar för introduktion av den nya medarbetaren.
- Medarbetaren ansöker om ID-kort via Skatteverket samt gör en anmälan till Försäkringskassan.
Länk till Försäkringskassan - Om anställning längre än ett år – medarbetaren besöker skatteverket för folkbokföring
Läs mer om folkbokföring - När medarbetarna fått sitt ID-kort kan denne ansöka om bankkonto.