Fredrik Nyman
Universitetslektor|Senior Lecturer
- Tjänstetitel: Universitetslektor
- Akademisk titel: Filosofie Doktor
- Telefon arbete: +46 (0)10-1428606
- E-postadress: fredrik.nyman@miun.se
- Besöksadress: Kunskapens väg 1, Östersund
- Rumsnummer: P2118
- Ort: Östersund
-
- Anställd inom ämnet:
- Socialt arbete
Bakgrund
Fredrik Nyman är universitetslektor i socialt arbete vid Institutionen för psykologi och socialt arbete (PSO) sedan augusti 2023. Innan han tillträdde vid Mittuniversitetet var han anställd som universitetsadjunkt vid Institutet för gerontologi, Hälsohögskolan i Jönköping (2021–2023). Med finansiering från Wellcome Trust inledde Fredrik sin akademiska karriär som doktorand vid Durham University (England), där han delade sin tid mellan Institutionen för antropologi och Institutet för medicinsk humaniora.
Fredrik disputerade 2021 och promoverades året därpå. Hans doktorsavhandling, en etnografi om biosocialitet och självhjälpsgrupper för äldre personer med lung- och andningssjukdomar, undersöker andningsbesvär som något mer än en fysiologisk process. Andning må ske på rutin men det bär också med sig intima, kulturella och existentiella betydelser och kroppsliga upplevelser. Genom att kombinera biomedicinsk kunskap med kulturanalytiska och (post)fenomenologiska perspektiv utmanar avhandlingen de snäva kliniska förklaringsmodellerna av andnöd (dyspné), och belyser i stället människors subjektiva upplevelser och deras påverkan på livskvalitet och välbefinnande. Avhandlingen publicerades av Routledge med titeln "Breathlessness and Biosociality" oktober 2024.
Fredrik är aktiv medlem i Sveriges gerontologiska sällskap (SGS) och Nationella nätverket för socialvetenskaplig äldreforskning. Med flera års erfarenhet av att arbeta inom tvärvetenskapliga och interprofessionella miljöer betraktar han sig som en icke-disciplinär forskare, med ett starkt intresse för att korsa och utmana etablerade disciplinära gränser. Fredrik strävar efter att skapa kunskapsformer som inte bara utmanar akademiska normer utan också gynnar samhället i stort.
Forskningsområden
— etnografi
— funktionshindersområdet
— medicinsk humaniora
— socialmedicin
— socialt arbete i hälso- och sjukvård
— äldre och åldrande
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
Artiklar, forskningsöversikter
Böcker
Doktorsavhandlingar
Konferensbidrag
Övrigt
Artiklar i tidskrifter
Nyman, F. & Jellesma, F. C. (2024). Prevention of HIV in the MSM Population : A Cultural-Historical Comparison of Sweden and the Netherlands. Journal of Homosexuality, vol. 71: 1, ss. 28-55.
Nyman, F. (2024). Reshaping the narrative : Tracing the historical trajectory of HIV/AIDS, gay men, and public health in Sweden. PLOS ONE, vol. 19: 2
Nyman, F. (2024). “You’re not learning skills—you’re just realizing what you can do” : A preliminary study of self-regulation in higher education. Frontiers in Education, vol. 9
Nyman, F. (2023). Health care of the disadvantaged : chronic obstructive pulmonary disease in later life. Frontiers in Public Health, vol. 11
Artiklar, forskningsöversikter
Nyman, F. (2025). Navigating the virtual landscape : A systematic review of approaches to cultivating a sense of community among distance learners in health and allied health disciplines. International Journal of Educational Research Open, vol. 8
Böcker
Nyman, F. (2024). Breathlessness and Biosociality : An Ethnographic Perspective on Living with Lung Disease in Later Life. Routledge (Routledge Studies in Health and Medical Anthropology ).
Doktorsavhandlingar
Nyman, F. (2021). The shifting conditions of support groups in transition : an ethnography of respiratory disease in Northern England. Diss. Durham : Durham University, 2021
Konferensbidrag
Nyman, F. (2023). Breathlessness and Biosociality : An Ethnography of Living with Respiratory Disease in Later Life. I Program Abstracts from The GSA 2023 Annual Scientific Meeting : "Building Bridges > Catalyzing Research > Empowering All Ages”. (Innovation in Aging). S. 577--577.
Manuskript
Nyman, F. Self-Regulated Learning and Its Influence on Student Motivation : A Case Study from the UK.
Övrigt
Nyman, F. (2023). Fostering and Maintaining Students’ Sense of Community at a Distance : A Rapid Systematic Review : Oxford Brookes University..