Tidigare publikationer
Här hittar du våra tidigare publikationer.
Publikationer
Rapporter
Jäder, J. (2025). Matematikuppgifters potential att synliggöra elevers begreppsförståelse. Sundsvall : Mid Sweden University (Utbildningsvetenskapliga studier 2025:2).
Boström, L. , Evjen, L. , Forsberg, E. , Byström, J. , Engberg, P.
&
Norlander, N. (2025). Fritidshemmet : leken utforskas genom aktionsforskning. Sundsvall : Mid Sweden University (Utbildningsvetenskapliga studier 2025:1).
Bostedt, G. , Pettersson, E.
&
Rising Holmström, M. (2024). Utvärdering av aktiviteter gjorda av externa aktörer i två av Sundsvalls kommuns grundskolor. Sundsvall : Mid Sweden University (Utbildningsvetenskapliga studier 2024:4).
Jäder, J. (2024). Skriftlig matematisk kommunikation : Insikter från en forskningscirkel. Sundsvall : Mid Sweden University (Utbildningsvetenskapliga studier 2024:3).
Boström, L. , Vestheim, O. P. , Holm Hopperstad, M. , Ivarsson, L. , Svedin, G. , Leithe-Lajord, M. , Emilsen, K.
&
Selmer-Olsen, M. (2024). Lärare utan gränser : Attrahera, behålla och rekrytera lärare i Nordens Gröna Bälte. Mid Sweden University (Utbildningsvetenskapliga studier 2024:2).
Kronlid, D.
&
Boström, L. (2024). Kvalificering, socialisering och subjektifiering vid lärcentrum : En systematisk forskningsöversikt. Sundsvall : Mid Sweden University (Utbildningsvetenskapliga studier 2024:1).
Bostedt, G. , Boström, L. , Eriksson, V. , Rising Holmström, M.
&
Stenberg, I. (2023). Motivation för lärande : Elevers, lärares, rektorers och elevhälsopersonals uppfattningar i fem grundskolor (årskurs tre, sex och åtta) om studiemotivation. Sundsvall : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2023:1).
Jidesjö, A. , Oskarsson, M.
&
Westman, A. (2020). ROSES Handbook : Introduction, guidelines and underlying ideas. Sundsvall : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2020:1).
Boström, L. (2016). Ungdomarnas röster i Mittregionen : Om studieresultat, kompetensflykt och bevekelsegrunder för att flytta eller stanna kvar. Härnösand : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2016:1).
Berg, G. , Andersson, F. , Bostedt, G. , Perselli, J. , Sundh, F.
&
Wrede, C. (2015). Skolans kommunalisering och de professionellas frirum. Härnösand : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2015:2).
Perselli, J. (2015). Redovisning av projektet E-lärande vid biblioteket : En något utökad och varsamt reviderad version. (Utbildningsvetenskapliga studier 2015:1).
Strzelecka, E.
&
Boström, L. (2014). Lärares strategier i grammatikundervisning i svenska. Härnösand : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2014:2).
Norberg, M. (2014). "Det är för att det ska bli lite svårare?" : - Om illustrationer i matematikläroböcker i grundskolans tidiga år och elevers handskande med dessa.. Härnösand : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2014:1).
Novak, J. (2013). De styrdas röster : Rektorers berättelser om Skolinspektionens regelbundna tillsyn. Härnösand : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2013:1).
Snyder, K.
&
Cooper, K. (2012). 'What’s going on here'? : A frame analysis of a pilot project to examine why the use of appreciative inquiry, storytelling, and painting is difficult to integrate into the culture of schooling. Härnösand : Mid Sweden University (Utbildningsvetenskapliga studier 2012:3).
Johansson, I. (2012). Skolinspektörers uppfattningar om sitt arbete : en enkätstudie om inspektion som styrning. Härnösand : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2012:2).
Karlsson, H.
&
Olofsson, A. (2012). Ung företagsamhet i e-länet : Betydelsen av samhällsentreprenörer och utbildningsinsatser för regional utveckling. Härnösand : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2012:1).
Augustsson, G. (2011). Kulturell mångfald är inte detsamma som kulturell pluralism : En intervjurapport om lärandemiljöer med både formell och dold inkludering, segregering och exkludering på ett sjukhus och i en bilfabrik. Härnösand : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2011:2).
Eriksson, L.
&
Bostedt, G. (2011). Elevinflytande i spänningsfältet mellan skolans kunskapsuppdrag och demokratiska uppdrag : en studie av fyra skolor. Härnösand : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2011:1).
Sandin, L. (2010). Några grundskollärares uppfattningar om kulturell mångfald, värden och kunskap tolkade som ideologi. Härnösand : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2010:2).
Augustsson, G. (2010). Konstnärers kompetens uppskattas i arbetslivet : Utvärdering av åtta konstnärers bidrag till meningsfulla reflektioner inom fyra arbetsplatser. Härnösand : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2010:1).
Samlingsverk (redaktör)
Dahlström, H.
(ed.)
, Wilhelmsson, L.
(ed.)
&
Eriksson Bergström, S.
(ed.)
(2021). Didaktiska reflektioner - reflektioner om didaktik : specialnummer. Sundsvall : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2021:1).
Olofsson, A.
(ed.)
(2009). Entreprenörskapsutbildning i skola och samhälle : Formering av en ny pedagogisk identitet?. Härnösand : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2009:1).