Att leda fritidshemmets undervisning; ledarskapet utforskas genom aktionsforskning
Den här studien kopplar ihop teori, praktik och reflektion gällande fritidshemslärares ledarskap i leken. Genom att använda aktionsforskning som metod kan verksamma få stöd i sin professionella utveckling i den egna verksamheten och strukturera utvecklingsarbete utifrån verksamhetens behov.
Den här studien svarar på flera utmaningar och frågeställningar som fritidshemslärare (FHL) möter i anslutning till sitt uppdrag. FHLs ledaskap i leken kan utvecklas, i syfte att stödja elevernas utveckling och lärande. Forskning som synnerligen professionsrelevant.
Syfte är att bidra till utveckling av vetenskapligt förankrade ledarskap i och om leken i fritidshemmet. Specifikt är projektets mål:
(1) att utforska och skildra hur FHL agerar ledare i lekaktiviteter;
(2) att i partnerskap utforska FHLs ledarskap i olika lekpraktiker utifrån olika positioner;
(3) att genom samverkan bidra till utvecklandet av den lekresponsiva didaktiken;
(4) att bidra till relevanta kunskaper och kompetenser för medverkande lärare och forskare gällande FHLs ledarskap med utgångspunkt i projektets syfte.
Projektets kommer att bidra till praktiknära forskning som är utifrån verksamhetens uttalade behov och som är verksamhetsinriktad på FHLs professionella utveckling och även elevernas lärande i fritidshemmet. Det fyller en både en forskningslucka eftersom det riktar sökljuset på ett ännu inte utforskat område nämligen FHLs ledarskap i leken.
Fakta
Projektperiod
240801-250831
Samarbetspartners
- Ånge kommun
Institutioner/avdelningar
Ämnen
Forskargrupper
Programsatsningar
Projektledare

Projektmedlemmar

