Miunkortet 2.0 – en uppgradering av Miunkortet
Byta ut dagens MIUN-kort till en nyare variant.
Bakgrund:
För att producera MIUNkortet används systemet IDC (Identity Connector).
Systemet går inte längre att köpa eller uppgradera.
Integra – som är vårt inpasseringssystem har en integration via gränssnittet ”Easy
Connect” mot IDC.
”Easy Connect” behöver uppgraderas då vår version ej kommer kunna supporteras i framtiden.
En ny tjänst som avropas i stället för IDC måste därför byggas och testas mot
nästa generation av gränssnitt Easy Connect och uppgraderad Integra i detta arbete.
Kort som produceras och dess funktioner
- Miunkort för personal: Passerkort, printkort, intern legitimation
- Miunkort för studenter: Passerkort, printkort, intern legitimation, lånekort biblioteket
- Campus Card: passerkort för externa aktörer
- Key Card: utlåningskort/ passerkort
GDPR
Funktioner som Mecenat i Miunkortet har stoppats pga. GDPR. Andra delar av kortet
med koppling mot GDPR är;
- Systemleverantörer och dess konsulter arbetar ibland i IDC t.ex. om något fel
uppstått. Studentambassadörer och vikarie i Servicecenter kan komma åt IDC
vid kortutdelning/uppdatering. - Miunkort för personal och studenter innehåller foto, namn och personnummer
(även som streckkod)
Alla delarna måste ses över utifrån ett GDPR perspektiv.
Maskinpark
För att vi ska kunna producera kort har vi i dag 4 fotostationer med inbyggd
dator, webbkamera, uppdateringsskrivare, inbyggt tangentbord med mera Vid utskrift av
kort används (dyra) kortskrivare (ca 5 st) där vi kan skriva ut ett kort inom 3 minuters
maskintid. För att kunna uppdatera kort används flera aktiverings/
uppdateringsskrivare. Dagens lösning skapar mycket teknikstrul, vänte‐ och resurstid.
Processen och tekniken för hanteringen av MIUN‐kortet bör ses över inom projektet.
Mål:
Utredning av kravbilden för MIUN‐kortet utifrån funktion, säkerhet, kostnad,
teknik och hantering, integrationer samt beröring till andra projekt.
Förbättrad effektivitet, tekniskt tvingande.
Miunkortet 2.0
Av praktiska skäl så hålls stora delar av universitetets lokaler öppna under en stor del av dygnet. Riskanalyser har på ett tydligt sätt visat på ett flertal risker kopplade till obehörigt tillträde till universitetets lokaler.
Ett visuellt kort nerladdad på mobiltelefonen/dator som visar på att de som vistas i våra lokaler verkligen har behörighet - bidrar till ökad trygghet.
Den fysiska kontrollen för exempelvis väktare underlättas. Flertalet lärosäten i Sverige har någon form av campuskort.
Miunkortet 2.0 är en nyckelbricka + visuellt kort-ID för inpassering, tillträde till lokaler och utskrifter.
Alla som studerar (ej distans) eller arbetar vid universitetet ska ha en nyckelbricka med tillhörande mobilt visuellt ID (En elektronisk legitimation för internt bruk på Mittuniversitetet) - Ett virtuellt kort nerladdad på mobiltelefonen/datorn.
Studenter och personal använder sig av sitt visuella kort-ID för att visa sitt aktiva kort i de fall det efterfrågas.
Väktare ska på ett enkelt sätt via det visuella kort-ID:et kunna kontrollera personers giltighet i lokaler då detta krävs, vid t.ex. låsta utrymmen där endast registrerade studenter får vistas.
GDPR:
Varken foto, namn eller personnummer kommer att synas på det nyckelbrickan och gynnas då i perspektiv mot GDPR.
Säkerhet:
Vi har idag kort i standarden MIFARE Classic 1k för passerkontroll. Kortet används också tillsammans med vårt printsystem ”Eduprint” då kortets serienummer kopplas ihop med användarkonto via RFID-läsare.
Korttekniken ska bytas mot det säkra MiFare Desfire EV 2. Nyckelbrickorna kommer i framtiden att kunna kopplas till printsystemet såsom det görs idag
Uppgradering:
I samband med detta projekt så uppgraderas inpasseringssystemets mjukvara (Integra) och hårdvara (c-noder, s-noder och kortläsare) samt ny fräsch servermiljö både för kortsystemet (Serix) och inpasseringssystemet (Integra).
Servicecenter - effektivare
Köbildningen i Servicecenter minskas då det bara är att gå fram till disk direkt och hämta ut en opersonlig nyckelbricka ur lådan som enkelt kopplas mot användare. Det behövs ej någon utskrift/sortering av kort då längre.
Betydligt mer effektivt i alla avseenden.
Mer information
Fakta
Projektperiod
210901-221125
Institutioner/avdelningar
Projektledare

Projektmedlemmar



