Minskat klimatavtryck hos vinterdestinationer genom att ”boosta” hållbara matval
Projektet har som mål att studera val kopplat till mat inom besöksnäringen i Sverige och hur dessa val bidrar till att minska besöksnäringens klimatavtryck.
Projektet har två delar. Den första studerar hur producenter av mat och har som mål att försöka förstå vad som menas med klimatvänlig mat sett från en destinations synvinkel. Den andra studerar konsumenter (besökare) till en turistdestination. Målet är att ta reda på vilka nyckelord och presentationsupplägg som gör att besökare på restaurang väljer klimatvänligare mat och dryck.
Besökarna val studeras med hjälp av intervjuer och experiment. Målet är att testa effekten av införandet av klimatvänlig märkning av maträtter på menyn och om mer klimatvänligare val görs med bibehållen eller ökad lönsamhet för restaurangen.
Förväntade resultat handlar om vilka nyckelord som leder till förändrade val hos besökaren. Detta kan användas för exempelvis ny innovativ menydesign, nya råd till ledningspersonal samt utbildning av personal.
Fakta
Projektperiod
210401-230331
Forskningscenter
Institutioner/avdelningar
Ämnen
Projektledare

Projektmedlemmar


