Matematiska problem för begreppsförståelse
Det övergripande syftet med projektet är att bidra till en utveckling av matematikundervisningen för gymnasielever. Projektet avgränsar sig till att studera utformning av matematiska problem och hur dessa kan bidra till att utveckla elevers begreppsförståelse.
I projektet avser vi att besvara följande forskningsfråga:
- Hur kan matematiska problem utformas och initieras i undervisningen för att erbjuda eleverna möjligheter att utveckla en begreppslig förståelse med avseende på specifika aspekter av matematiska begrepp?
Med aspekter menas till exempel ett begrepps egenskaper och relationen mellan ett begrepp och olika representationer eller procedurer.
Projektet är en iterativ designstudie där matematiska problem utvecklas med fokus på att skapa möjligheter för elever med svårigheter i matematik att utveckla en begreppsförståelse. För att utveckla en begreppsförståelse måste en elev möta begrepp på olika sätt. Matematiska problem kommer att utformas och testas på elever, vars arbete kommer att filmas och tillsammans med själva problemet och uppföljande intervjuer analyseras. Analysen sker tematiskt med avseende på utformningen av de matematiska problemen och tar i beaktande viktiga aspekter för begreppsförståelse.
Ett mål med projektet är att i samarbete med verksamma lärare skapa underlag för goda lärsituationer som på ett naturligt sätt kan ingå i deras undervisning. Genom projektet är förhoppningen dessutom att skapa en utvecklad förståelse för vad det innebär att ha en begreppsförståelse och hur detta kan användas i planering och utformning av undervisning med specifikt avseende på elevers problemlösning.
Detta är ett projekt i samverkan med Härnösands gymnasium och Technichus i Mittsverige AB genom samverkansavtalet med Härnösands kommun.

Matematiska problem för begreppsförståelse
Presentation av projektresultat på Mittlyftet den 4 majFakta
Projektperiod
211201-221130
Samarbetspartners
Institutioner/avdelningar
Forskargrupper
Kommunsamverkan
Projektledare

Projektmedlemmar


