Matematikuppgifters potential att synliggöra och utveckla elevers begreppsförståelse inom taluppfattning
Projektets syfte är att identifiera aspekter av begreppsförståelse som synliggörs i elevers arbete med kartläggningsmaterial, samt att pröva alternativa utformningar av uppgifter för att synliggöra andra aspekter av elevernas begreppsförståelse av det matematiska innehållet.
Matematiska begrepp är centralt för kunskapen i matematik, men våra sökningar indikerar att elevers begreppsförståelser framför allt studerats och diskuterats i relation till andra matematiska kompetenser snarare än med fokus på unika aspekter av begreppsförståelsen vilket vi avser göra här. I tidigare studier har gymnasieelevers begreppsförståelse studerats genom att identifiera begreppsliga utmaningar som kan leda till lärande vid problemlösning. Den metod som då användes kommer att utgöra utgångspunkt för en metod som anpassas efter projektets förutsättningar med yngre elever och andra typer av uppgifter.
Målet är att bidra med kunskap om yngre elevers begreppsförståelse genom att identifiera begreppsliga utmaningar i deras uppgiftslösning, vilket i sin tur kan användas vid fördjupade resonemang bland lärare kring undervisningens utformning med avseende på elevers utveckling av begreppsförståelse.
Projektet drivs i samverkan med Håsta skola och Hudiksvalls kommun, är finansierat genom ULF-medel (Utveckling, Lärande, Forskning), och ingår i det övergripande arbetet med elevers utveckling av begreppsförståelse i matematik.
Fakta
Projektperiod
220601-230531
Samarbetspartners
- Håsta skola, Hudiksvalls kommun
Institutioner/avdelningar
Forskargrupper
Projektledare

Projektmedlemmar

