Lokalt relevant utbildning för hållbar utveckling: den lilla skolans förutsättningar i en global kontext
Syftet är att utveckla didaktiska modeller i utbildning för hållbar utveckling där den lilla skolans förutsättningar ses som centrala. Ett delsyfte är att utveckla en forskningsmetodlogi där samverkan mellan forskare, lärare, lokala aktörer och platsen bidrar till teori och praktikutveckling.
Projektet bidrar med kunskap om:
hur skolan engagerar/engageras av lokalsamhället i UHU; metoder för att i partnerskap med skolor utveckla undervisningspraktiker som kritiskt och konstruktivt förhåller sig till skolans uppdrag; hur forskare och praktiker kan, i samverkan, bidra till att utveckla didaktiska modeller för lokalt relevant utbildning för hållbar utveckling; relevanta färdigheter för medverkande (och på sikt andra) praktiker och forskare, didaktiska modeller för lokalt relevant undervisning för hållbar utveckling; vetenskapligt prövad forskningsmetodologi som stärker samverkan och är hållbar över tid
Under hösten 2022/2023 har projektets frågeställningar arbetats fram gemensamt. Dessa är:
- Vilka utmaningar och möjligheter med undervisning för hållbar utveckling kännetecknar den lilla skolan?
- Vilka är samverkansytorna för den lilla skolan i lokalsamhället och på den geografiska platsen?
- Vilken form av lokal samverkan bidrar till elevers utveckling och lärande?
- På vilka sätt möjliggör en praktiknära forskningsmetodologi med fokus på didaktiska modeller en lokalt relevant utbildning för hållbar utveckling?
Fakta
Projektperiod
220801-240630
Institutioner/avdelningar
Ämnen
Forskargrupper
Projektledare

Projektmedlemmar



Kontakt
