Likvärdig matematikundervisning: Kompetensutveckling i matematikdidaktik ur ett organisationsperspektiv
Syftet med studien är bidra med en modell för samverkan mellan behöriga och obehöriga matematiklärare, så att årskurs 7-9 elever får en likvärdig matematikundervisning.
I studien antas en interaktiv forskningsansats, där forskare tillsammans med behörig lärare bygger upp en teoretisk grund för planering av matematikundervisning som kan stötta obehöriga matematiklärare i deras arbete.
Vidare analyseras obehöriga lärares inställning till och kunskap om undervisningsplanering och dess betydelse för elevers möjlighet att utveckla matematisk kunskap. Genom att undersöka om, och i så fall när, det sker någon förändring i obehöriga lärares inställning och kunskap så kan kritiska didaktiska aspekter identifieras. Detta i sin tur bidrar till kunskap om vilken typ av stöttning som behövs och hur detta kan organiseras utifrån behöriga matematiklärares kompetens.
Finansiering
620 000 kr
Presentation på Matematikbiennalen 31 mars
Under Matematikbiennalen höll Helena Johansson och Anna-Karin Westman från Mittuniversitetet och Mats Sjögren från Sundsvalls kommun en presentation om projektet.
Fakta
Projektperiod
200817-210816
Institutioner/avdelningar
Forskargrupper
Kommunsamverkan
Projektledare

