Lärare utan gränser ‑ Attrahera, rekrytera och behålla lärare i Nordens gröna bälte.
Projektet handlar om en problematik som Sverige och Norge delar; att attrahera rekrytera och behålla lärare samt att attrahera studenter till lärarutbildning. Lärarbristen är påtaglig i båda länder och särskilt stor i glesbygd/landsbygd och i Sverige områden med socioekonomiskt svaga grupper.
Med detta pilotprojekt vill kartlägga olika variabler i gränskommunerna och jämföra dem. Vi vill få en övergripande bild av situationen (lärarbristen) för lärare i de båda regionerna för att kunna se var de största rekryteringsbehoven finns och vi vill även granska olika policydokument för att finna skillnader och likheter mellan de båda länderna. Planerade aktiviteter är diskussioner med företrädare i gränskommunerna och kartläggning av nuvarande och prognostiserad brist på lärare. Parallellt sker en kartläggning av policydokument i båda länder för att upptäcka möjligheter för validering av olika utbildningar. Jämförelser och analysera av situationen i de båda regionerna kommer att leda till en samlad bild över läget. Detta kommer att ligga till grund till en större ansökan med intentionen att göra läraryrket attraktivt i båda regionerna och underlätta för en gemensam professionshöjning av skolpersonalen. Vi vill också granska möjligheterna att som förskollärare/ lärare arbeta och utveckla sin kompetens i de båda länderna. Vi tror att möjligheter till rörlighet över landsgränserna är positivt för att rekrytera, attrahera och behålla lärare i regionen. I ett större projekt tänker vi även inkludera potentiella lärarstudenter.
Fakta
Projektperiod
230901-231231
Samarbetspartners
- Nord universitet
- Högskolan Drottning Mauds Minne
Institutioner/avdelningar
Ämnen
Forskargrupper
Programsatsningar
Projektledare

Projektmedlemmar







Kontakt
