Högeffektiv och högpresterande 48 V drivsystem för framtida elbilar
Elektriska drivlinor är på väg att ersätta förbränningsmotorer och bli mainstream inom bilindustrin. I dag drivs de framför allt med höga spänningar mellan 300–800 V.
Flera faktorer pekar på att en 48V drivlina kan vara ett bättre val för framtida elfordon när det gäller effektivitet, prestanda, säkerhet och kostnad.
Utifrån lovande resultat från pågående FFI konceptstudien är syftet med detta projekt att designa, konstruera och testa en högeffektiv och högpresterande 48V motordrivlina och ett serieladdande batteripaketkoncept.
Projektets resultat kommer att användas för att övertyga akademin och industrin om att ett 48V system är fördelaktigt och kan implementeras med befintliga mogna tekniker. Mittuniversitetet kommer att genomföra design och konstruktion av systemet, medan STT Emtec kommer att ansvara för att bygga en testcell och genomföra karakterisering av motorns prestanda.
Fakta
Projektperiod
210101-231231
Samarbetspartners
Forskningscenter
Institutioner/avdelningar
Ämnen
Forskargrupper
Projektledare

Projektmedlemmar
