Digitala läromedel i praktiken
Studien fokuserar elevers lärande och motivation i samband med undervisning i naturvetenskap och matematik och syftar till att hitta kritiska faktorer för att undervisning med ett digitalt läromedel ska bli framgångsrik. Såväl lärares som elevers perspektiv kommer att synliggöras.
Projektet kommer att genomföras på skolor som använder digitala läromedel i undervisningen av matematik eller naturvetenskap. Studien förväntas resultera i en utveckling av undervisningen genom att underlätta valet av läromedel och att lärare i större utsträckning kan ta hänsyn till läromedels förtjänster och brister i undervisningen. Studien förväntas även ge en generell kunskapsproduktion om digitala läromedel i undervisning.
Projektet genomförs i fyra moment:
- Planering av undervisning med inventering av läromedel och datainsamling vid planering av undervisningsmoment,
- Undervisningens genomförande med datainsamling vid undervisning och i uppföljande intervjuer med elever och lärare,
- Analys av insamlad data där analysen görs utifrån designteori och teorier om motivation och slutligen
- Redovisning med rapportering och utvärdering.
Projektet genomförs med hjälp av ULF-medel vars verksamhet syftar till praktiknära skolforskning för långsiktig samverkan mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning
Fakta
Projektperiod
210101-211231
Institutioner/avdelningar
Forskargrupper
Projektledare

Projektmedlemmar


