Ny avhandling framlagd
Fredagen den 30 augusti försvarade Fabian Gunnars sin avhandling med titeln “Smartbands, artificial intelligence, and special educational needs: Multifarious behaviorist design for primary education”.
Fabian är verksam inom pedagogikområdet och knuten till CER via satsningen på livslångt lärande. I avhandlingsarbetet har han undersökt relationen mellan artificiell intelligens och specialpedagogiska behov samt studerat olika grundläggande utgångspunkter för vetenskaplighet och metodologi inom forskningsområdet. Huvudhandledare var professor Jimmy Jaldemark, forskare vid CER. Opponent var professor Barbara Wasson från universitetet i Bergen, Norge.
Om avhandlingen
I pedagogisk forskning med fokus på läranalys är det vanligt att tillämpa metoder och teorier utvecklade av olika discipliner. Vidare medför denna forskning ofta analyser av stora datamängder och av olika typer av data. Sådan data kan ge observerbara mätningar av det som tidigare inte var möjligt och medföra en utökad potential till kunskap om elevers lärande. I en tid av kraftfull digital utveckling inom Artificiell Intelligens (AI) medför komplexa studier med olika datatyper även en möjlighet att bättre förstå framtidens skola och dess utformning. Denna utveckling har även potential att påverka den specialpedagogiska forskningen om elever med speciella behov. Syftet med denna avhandling är att med hjälp av en radikalbehavioristisk multimodal metod för läranalys undersöka relationen mellan artificiell intelligens och specialpedagogiska behov. Vidare undersöks grundläggande utgångspunkter för vetenskaplighet och metodologi inom dessa forskningsområden.