Språk och kommunikation i matematik och naturvetenskap
Inom forskningsområdet finns flera forskningsprojekt som har berört olika aspekter av språk och kommunikation i relation till undervisning och lärande i matematik och naturvetenskap.
En utgångspunkt i flera projekt är att de uttrycksformer/teckensystem/modes/representationer (välj ett) som används för att kommunicera matematik och naturvetenskap påverkar vilket lärande som är möjligt. Olika uttrycksformer är bland annat konkreta föremål, bilder, animeringar, ord och symboler.
En central del avseende kommunikation av ett ämnesinnehåll är hur samspel mellan olika uttrycksformer/teckensystem kan stötta elevers lärande av innehållet. Detta fokuseras i olika projekt avseende både läromedel och elevers arbete med olika uppgifter.
Ett annat perspektiv på kommunikation är den ämnesdiskurs som etableras beroende på olika användning av uttrycksformer/teckensystem, speciellt med avseende på vilka ord som används i relation till olika symboler. Olika diskurser har olika potential att stötta elevers lärande, vilket fokuseras i olika projekt avseende lärares diskurs och diskurs i läromedel.
Kontakt





