Praktiknära forskning
Under 2020 planeras en uppföljningsstudie av genomförd uppdragsutbildning för förskolelärare inom naturvetenskap och teknik med didaktisk inriktning. Syftet är att undersöka om, och i sådana fall hur, utbildningsinsatsen inverkar på den dagliga verksamheten en tid efter avslutad utbildningsinsats.
Matematiker och matematikdidaktiker vid avdelningen har samarbetat i ett projekt som avser att utgöra underlag både för utvecklingsarbete och för forskning. I projektet har studenters upplevelser av övergången mellan gymnasiet och universitetet studerats, för att undersöka om och hur deras upplevelser varierar beroende på bakgrund samt om upplevelserna är kopplade till studieresultat.
Forskare vid avdelningen medverkar i ett samverksanprojekt med Örnsköldsviks kommun. I detta projekt genomförs en utvärdering av en matematik-app, både ur elevperspektiv och lärarperspektiv. Analyser fokuserar på hur appen kan användas som stöd för elevers lärande kring tallinjen och taluppfattning samt hur appen kan användas som stöd för lärares arbete med planering och utveckling av undervisningen kring detta matematikinnehåll.
Matematik: Pia Heitmann
Kontakt





